Zondag in Soddo

17 november 2013 - Soddo, Ethiopië

Vanmorgen gaan we naar de Protestantse kerk tegenover het ziekenhuis. Het is een groot en nieuw gebouw. Het gebouw zelf heeft geen sfeer, maar dat maken de kerkgangers wel! De kerk zit bomvol, zeker 1200 mensen ! En buiten staan er ook nog minstens 100 die helaas niet naar binnen kunnen. De kerkdienst begint om 7 uur en is doorlopend tot 11 uur. Je kan komen en gaan wanneer je wilt. Iedereen doet enthousiast mee in het Amhaars. Ik kan er weinig van volgen maar 'Halleluja' en 'Amen' is internationaal :-). Het is er bloedheet met zoveel verhitte mensen en zonder ventilator. Er zit een Ethiopisch meisje naast me en wil de hele tijd tegen me aan zitten, lekker kortjes bij dichtjes :-) Na 45 minuten maak ik plaats voor een van de honderd buitenstaanders, want ik ben ondertussen gesmolten, Debora blijft nog even. Omdat ik vroegtijdig de kerk verliet heb ik de collecte gemist en heb mijn collectegeld maar aan een bedelende vrouw buiten de kerk gegeven (foto)

Vanmiddag gaan we een bezoekje brengen aan  het Gouvernment Hospital in Soddo. David onze collega verloskundige ( ze noemen mannelijke en vrouwelijke verloskundigen hier 'midwife'), die van de ' pink watch', heeft een dubbele baan, nl bij 'ons' en in het Gemeenteziekenhuis en hij wil ons wel rondleiden daar vanmiddag. Maar hij bereidt ons voorzichtig voor: het Soddo Christian hospital is veel beter en moderner dan het Gemeenteziekenhuis...

Oeioei, we dachten dat we ons een beetje voorbereid hadden, maar hier kun je je als Nederlander helemaal geen voorstelling van maken!

We zien een groot verschil in populatie met 'ons' ziekenhuis als we op het ziekenhuisterrein komen. De bezoekende mensen en de patienten zijn veel armer. Het Soddo Christian hospital is een particulier ziekenhuis en de patienten moeten dan ook meer betalen voor de zorg. De mensen hier zijn duidelijk niet bekend met blanken, een aantal staart ons echt aan. Het is voor ons leuk om mensen te kijken en ze kijken ook naar ons, dit is grappig. Veel willen ons een hand geven, hier worden ze heel blij van.
Er zijn 2 kinderen die enorme brandwonden hebben en zitten buiten in een rolstoel. We willen hen wat geven en kopen een paar bananen in kraampjes voor het ziekenhuis. We kopen bananen bij verschillende kraampjes, omdat dan iedereen wat kan verdienen. Er staan een paar kindjes te kijken naar die overheerlijke banaantjes. Zie op de foto hoe gelukkig ze worden van een banaantje, heel aandoenlijk.

David, onze collega verloskundige is begonnen aan zijn dienst en laat de verloskamer, de afdeling en de polikliniek zien.
We beginnen op de delivery- room. Hier liggen in 1ruimte 3 dames met weeën! Daarna komen we op de verloskamer, hier ligt een barende vrouw onder een deken. Alles is oud en 'dirty'. De kraamafdeling bestaat uit 2 persoons-kamers, met bedden die er best goed uitzien, maar ze hebben hele dunne matrasjes, waarschijnlijk voel je de veren in je bips prikken:-)  Het toilet is horrible en een douche heb ik niet gezien. Er wordt gelukkig een nieuwe verloskamer gebouwd op het terrein en dit zal zeker een vooruitgang betekenen!

Er ligt een jong meisje op de kraamafdeling. Het is een zwerfkind en is 2 maanden geleden bevallen van een dochtertje. We kunnen aan haar zien dat ze een laag IQ heeft en dit werd ook door David bevestigd. Ze kan niet voor zichzelf zorgen, laat staan voor een baby. Hier is geen enkele voorziening voor zo'n moeder en kind, dit is schrijnend! Hopelijk komt er een oplossing...

We gaan erg aangeslagen met de bajaj terug naar 'ons' ziekenhuis en zeggen tegen elkaar: "Wat zijn we blij dat we in Soddo Christian Hospital terecht zijn gekomen! Anders waren we zeker zwaar gedeprimeerd in Nederland teruggekomen, het verschil is zo al groot genoeg!

1. Germienke:
    17 november 2013
    De cultuurschok kon dus nog groter... In dat andere ziekenhuis is het allemaal nog een graadje erger dan bij jullie. De vraag is inderdaad of jullie daar hetzelfde hadden kunnen bereiken als nu in "jullie" ziekenhuis. Daar zou de overgang nog veel groter geweest zijn. Hopelijk had je tijdens de kerkdienst zoveel 'spirit' opgedaan dat je iets hebt overgehouden voor jullie werk en dat niet alles is vervlogen in het gemeenteziekenhuis. Ga door en hou de energie vast nu jullie de laatste twee weken ingaan. De vermoeidheid zal ook een rol gaan spelen, denk ik. Blijf alles maar lekker van je afschrijven, dan kunnen wij hier blijven meeleven.
    Lieve groet, Germienke
  2. Adrie:
    17 november 2013
    ik kan me voorstellen dat die mevrouw erg blij was met jouw collectegeld. Wat een zorgwekkende toestand in dat andere ziekenhuis, dat zou wel erg schokkend zijn als jullie daar moesten werken. Jullie doen prachtig werk en ga nog even zo door.
    Groetjes uit de Ardinckhoek Adrie
  3. Sabine Elfers:
    17 november 2013
    Hoi Marieke, Samen mijn zoon Sam bekijk ik alle foto's en leg ik hem het verschil uit tussen hier en daar maar ook dat jullie daar verschil maken. Hij zegt wel heel erg blij te zijn hier te wonen omdat alles hier zo makkelijk gaat zoals b.v. water uit de kraan. Mooi om hem via jouw reisblog dit te laten zien. Groetjes en succes van Sam en Sabine
  4. Janny:
    17 november 2013
    Het blijft indrukwekkend, maar ook boeiend. Wat zul jij nog lang hier op kunnen "teren".
    Ik hoop dan ook dat "Whoopie" (sorry Omi) blijft schrijven, kan jou dagelijks "brood" niet meer missen. Ik hoop dat je nog 2 fantastiche weken zult hebben en wij, wij genieten/leven met jullie mee.
    Knuffel van mij
  5. Jacqueline Kramer:
    17 november 2013
    Weer een prachtig verhaal Marieke , zal de verhalen gaan missen over een paar weken. Hou je taai en "keep up the good job"
    Groetjes vanuit een rustig Doetinchem
    Jacqueline
  6. Carla koenderink:
    18 november 2013
    Wat een indrukwekkend verhaal. En dan nog de foto's.
    Pffffffff wat zijn wij verwend..
    Zet m op
  7. Ans:
    18 november 2013
    Het blijft erg indrukwekkend wat je allemaal meemaakt. Dit zul je je hele leven bij je houden. Wat moeten wij blij zijn dat onze wieg in Nederland heeft gestaan!! Marieke, boeiend en schrijnend zijn jouw verhalen. Knap dat je het allemaal "op papier" zet voor ons.
    Heel veel succes nog de aankomende weken. Wat zul jij moe zijn als je terug bent.
    Groetjes Ans
  8. Miep Otten:
    24 november 2013
    Tjee Marieke, door jouw verhalen zijn we er bijna bij.....hoeveel indrukwekkender en ook schrijnender moet het zijn als je er echt bij bent....