Bloedtransfusie

18 november 2013 - Soddo, Ethiopië

Aan het einde van de middag nemen de 2 verpleegkundigen van het Healthcare centre een zieke vrouw mee uit het buitengebied. Het is een hele zieke vrouw die 30 weken zwanger is met een ernstige bloedarmoede ( Hb 1.9! ) en een vergrote milt. Ze heeft hepatitis B en waarschijnlijk malaria. De onderzoeken worden ingezet. Ze krijgt een infuus met Kinine en vitamine B complex. Er wordt bloed besteld voor haar. Dit gaat niet zo gemakkelijk als bij ons in Nederland....

Het duurt lang voordat dit aangehangen wordt en wij zijn maar eens gaan informeren naar de oorzaak.

Het blijkt dat iedere werknemer van het ziekenhuis regelmatig bloed geeft en er is dus een voorraadje in het ziekenhuis. Maar als iemand nu bloed nodig heeft wordt er eerst bij de aanwezige familieleden gecheckt of hun bloed bruikbaar is voor deze patient. Als dit niet lukt wordt er gevraagd of zij (of misschien iemand anders!), bereid zijn om bloed te komen geven. Als dit een andere bloedgroep is, is dit geen probleem, want dan gebruiken ze bloed vanuit de voorraad voor deze patient en met het zojuist verkregen bloed wordt de voorraad weer aangevuld, en kan er weer een andere patiënt mee geholpen worden.

De 2 verpleegkundigen willen ieder wel een halve liter afstaan.
Dit duurt dus al met al uren voordat hier een zak bloed aan de infuuspaal hangt!

Het infuus in inmiddels gesneuveld en er moet een nieuw infuus geprikt worden. Er is maar 1 doos met wegwerphandschoenen en die staat in het kantoor. Ik zie dat de verpleegkundige wil gaan prikken, maar ze neemt geen handschoenen mee. Maar deze mevrouw is Hepatitis B positief! ( hartstikke besmettelijk!)  De verpleging is hiervoor niet ingeënt zoals in Nederland. 'Moeder Whoopy' maakt zich natuurlijk bezorgd: "Tare, gebruik je wel handschoenen? Want deze Mw. is Hepatitis B positief. Dit is voor jouw eigen veiligheid en voor de veiligheid van jouw familie (en natuurlijk ook andere patienten)" . Er volgt een lieve glimlach: " Oh, ja! " ( in het Amhaars). Hopelijk denkt ze er volgende keer wel aan en tipt ze haar collega's ook!

De wasmachine is aangesloten. De loodgieter en de elektriciën hebben heel hard gewerkt en hij doet het! Maar nu...

Nu moeten we uitleg gaan geven over het gebruik van een wasmachine terwijl ze nog nooit een wasmachine gezien hebben, laat staan gebruikt hebben.
De eerste verpleegkundige die hem zag, zat al met haar hoofd in de trommel om te kijken waar het water dan uit moest komen :-), wat hebben we gelachen met elkaar!
We hebben geprobeerd een hele eenvoudige uitleg op papier te maken met kleurtjes. Hier hebben we een kleurenprint van laten maken (1 shop in heel Soddo! ) en dit laten lamineren.
We zijn begonnen met 2 verpleegkundigen in de avonddienst: ze snappen de gebruiksaanwijzing redelijk, maar zitten aan allerlei knoppen en toen ze een 'spoonful' vloeibaar wasmiddel in het daarvoor bestemde bakje hadden gedaan wilden ze het schepje er ook in laten, help!
Vanmorgen met Bekalu geprobeerd en dit ging eigenlijk goed, nog wat kleine veranderingen op de gebruiksaanwijzing en even opnieuw laten uitprinten. Hij is het toen persoonlijk gaan uitleggen ( in het Engels /Amhaars) aan een andere verpleegkundige en zij begreep het. Bekalu gaat de gebruiksaanwijzing vertalen in het Amhaars, dit zal ook wel schelen. Want ik zie de bui al hangen als de schoonmaaksters het moeten gaan leren, die het straks eigenlijk moeten gaan doen! Ze zwabberen er u nog met een grote boog omheen, haha, ze vinden het maar een raar ding.
Morgen gaan we een uitgebreide les geven over het gebruik van pads en het wassen op verschillende temperaturen in de wasmachine van andere dingen, zoals babybadcapes, babykleertjes, patientenuniformen en lakens.  Ik heb Bekalu vandaag gesproken over onze wens dat we zo graag zien dat de bevallen vrouwen iedere dag een schoon patiëntenuniform  aankrijgen ivm hygiene ( bloed, zweet en...borstvoeding :-) Ze kunnen nu per slot zelf wassen en het is hier in Ethiopie in een uurtje droog. We gaan dit morgen ook tijdens de les bespreken.

Anja Pas uit Aalten heeft het Soddo Hospital een spiksplinternieuwe heater geschonken. Ze heeft deze bij de ouders van Ruth gebracht die hem mee hebben genomen in de koffer. Opa Droppers en Bava de klusjesman hebben hem vanmorgen opgehangen met een klosje hout erachter zodat deze iets naar beneden schijnt! Hij doet het! En geeft goede warmte in het bedje dat eronder staat en wat de verpleging gebruikt voor de opvang van de baby, als een soort aankleedkussen. Wat een weelde: een veilige heater!  Bekalu en Dr.Mark zijn hartstikke trots.
Fantastisch Anja, heel erg bedankt!! Hier hebben alle pasgeboren baby's profijt van!
Voor de geboorte worden de doeken eronder gelegd om op te warmen en daarna de baby nog een poosje. Het is hier niet de gewoonte dat de baby het eerste uur op moeders buik ligt, we proberen het wel, maar komen niet verder dan een kwartiertje ongeveer( dus hier nog geen borstvoedingscertificaat, haha!) dan wordt het kind nl meegenomen naar de gang om trots aan de wachtende familie te worden getoond. Dan kan hij of zij maar beter eerst even lekker opwarmen, hmmmm...

Anja heeft ook wat rompertjes maat 44 meegegeven voor de ukkies. Ik heb deze vanmorgen meteen aangedaan bij het meisje Jaapstra die bij 28 weken geboren werd en nu 1200 gram weegt ( ze ligt zonder zuurstof en zonder infuus te groeien!! Eju , het kleine mannetje waar zoveel kaarsjes in Nederland voor opgestoken zijn, weegt nu 1900 gram!  Hij lijkt al een echt  binkie  in maat 44!  Zie foto.

1. Anneke:
    18 november 2013
    Hé Marieke, lief hè dat Joop z'n best heeft gedaan om ook wat te schrijven! We verbazen ons aan de lopende band over alles wat er daar nog zo primitief is en zijn supertrots op jou en Debora dat jullie zoveel voor elkaar krijgen (en dan ook nog met de nodige tact)!!!
  2. Christa:
    Hoi Marieke,
    Wat een prachtige verhalen, soms met een lach en soms met een traan. Je hebt de afgelopen 4 weken meer bijzondere momenten meegemaakt dan alle jaren die je als verloskundige in Nederland werkt. Het is onvoorstelbaar wat jullie in zo'n korte tijd allemaal hebben bereikt! Ik verheug me op de volgende verhalen en foto's. Nog veel succes de komende weken.
  3. Germienke:
    18 november 2013
    Fijn om weer even te lezen hoe het met Eju gaat. Wat een vechtertje. Die komt er wel. En die Jaapstra is ook al zo'n topper. Dat is voor jullie vast mooi om te zien hoe die ukkies zich nu al door hun leven slaan. Die vechtersmentaliteit zullen ze misschien hun verdere leven ook nog wel nodig hebben. Hoe relatief makkelijk hebben wij het hier in Nederland dan.
    Wat fijn dat het heaterprobleem ook alweer is opgelost. Heb je ook weer perfect geregeld via de speciale koerier. Is Ruth al bevallen?
    Je moet ook echt van alle markten thuis zijn, he, te zien aanehet "stroomdiagram" dat jullie nu weer in elkaar hebben gezet over de wasmachine. Maar het gaat vast werken als ze er daar eenmaal het belang van inzien. Succes verder met het pionieren.
  4. Helma van Wijngaarden:
    18 november 2013
    Wat een mannetje is onze Eju, hij ziet erg goed uit.Het rompertje staat hem erg mooi.Wat goed dat er een Heater is geschonken, daar hebben heel veel pasgeboren baby's heel veel plezier van.Succes met het uitleggen van de wasmachine! Goed bezig meid!
  5. Emil@Sabine Lüning:
    Dag Marieke,
    Met verbazing volgen wij jou spannende, ontroerende en vrolijke verhalen. Wat een avontuur! Respect voor alles wat je doet!
    Hartelijke groet!
  6. Marianne:
    19 november 2013
    Hoi Marieke,wat een mooie verhalen om te lezen en inderdaad soms een traantje wegpinken. Heb veel bewondering voor jullie werk daar, met bijna niets toch veel doen.
    lieve groet Marianne
  7. Roos Zwetsloot:
    Lieve Marieke,
    Heb vandaag weer even alle verhalen bijgelezen. Wat een bijzondere ervaring en wat doen jullie het goed! Mooi om te zien dat jullie het verschil kunnen maken. Ontroerend om te lezen hoe weinig de mensen daar hebben en des te groter het besef hoe goed wij het hier hebben. Succes nog met de komende periode! Veel liefs uit Doetinchem ook van kleine bolle Charlotte, Roos.
  8. Rita Egberink:
    19 november 2013
    Hoi buuf! Wat fyn dat het goed gaat met onze kleine eju en dat ronpertje staat hem geweldig zég. Wat beleef je daar toch veel prachtig die verhalen soms verdrietig en ook vol humor ik lees ze iedere keer. Jullie hebben al veel werk verricht samen dat is echt toppie kanjers....gr dikke kus Rita ron Maikel en max