Onze laatste werkdag

27 november 2013 - Soddo, Ethiopië

Er zijn een paar schoenen blijven staan in het guesthouse en die heb ik vanmorgen gegeven aan een patiente die op veel te grote mannen slippers loopt, ze passen haar precies. Het zijn gouden sandaaltjes, ze is er hartstikke blij mee! Het staat haar heel mooi omdat ze hele donkere voeten heeft. Ze zat vanmorgen al voor de afdeling op het gras in het zonnetje en haar lichaamstaal zei: " Zien jullie allemaal wel wat een mooie schoentjes ik aan heb?" Ze glimt er helemaal van. Debora heeft een T-shirt weggegeven aan een andere patiënt. Deze twee komen uit hetzelfde buitengebied en wippen regelmatig even bij elkaar binnen. Beiden zijn ze erg blij!

Vandaag is het dinsdag en dat is de vaste lesdag. We hebben ze een dubbele les gegeven, de zusterspost zit propvol! De lessen gaan over preventie van infectie en over schouderdystocie ( de situatie dat het hoofd geboren is en de schouders niet volgen)
We hebben met z'n allen alles doorgenomen mbv een powerpoint presentatie en syllabussen. Voor de les over infectiepreventie kreeg iedereen een kloddertje Nederlandse handgel om te oefenen. Deze is wat dikker dan de apotheek hier maakt en dit is gemakkelijker om te oefenen. Dit was erg leerzaam.
Voor de schouderdystocie heeft Debora nog een YouTube -filmpje opgezocht in allerijl omdat we onverwacht internet hebben. Dit is een leuke afsluiter na een uur les.
Vanmiddag willen we een certificaat van deelname geven aan iedere verloskundige en verpleegkundige voor alle trainingen die gevolgd zijn, zoals nabloeding, babyreanimatie, pre-eclampsie/ eclamptisch insult, uitgezakte navelstreng, stuit bevalling en schouderdystocie en infectiepreventie.
Bekalu schrijft alle namen er op en wij tekenen het mooie certificaat af, gedrukt door de huisdrukker van het Slingeland ziekenhuis.

Vanmiddag moeten we om 16 uur komen op de afdeling en er wordt een koffieceremonie gehouden. Het is beregezellig, het hele team is aanwezig inclusief de elektriciën, de loodgieter en de klusjesman. Iedereen wil met ons op de foto en we hebben van iedereen een Polaroidfoto gemaakt met hen tussen ons in. We krijgen een toespraak van Bekalu, een hele hartelijke bedankkaart en een prachtig geweven sjaal uit Dorze! Het is hartverwarmend en vooral ontroerend! Zoveel gezelligheid en warmte stralen ze uit!
We delen de certificaten uit waar ze erg trots op zijn. We hebben allerlei lekkers meegenomen voor bij de koffie. Er is een klein cultuurverschil :  ze nemen er niet een, maar meteen van alle soorten een, dit is heel grappig, de schaal is zo leeg. En wat ook zo leuk is, dat niemand aan de lijn doet...
Wat een hartelijk afscheid van allemaal lieve collega's, ik heb ervan genoten en wat zal ik ze missen!

1. Marjan:
    26 november 2013
    Het zit er alweer op. Ik heb genoten van de verhalen.
    Wat een boel hebben jullie mee gemaakt en wat hebben jullie veel kunnen betekenen.
    Op alle vlakken.
    Doe ze daar de groeten, ik ga zeker weer langs komen en een goede terug reis.
    De familie krijgt hun vrouw en mama weer terug.
    Marjan
  2. Paulien Peulers:
    lieve Marieke,
    Prachtig al die mooie beeldende verhalen. Door jou manier van schrijven is het verblijf daar bij ons echt gaan "leven".
    Dankjewel hiervoor.
    Zie er naar uit persoonlijk met jou deze prachtige ervaringen te delen.
    Goede terugreis gewenst.
    Veel liefs Paulien
  3. Melany Wildenborg:
    Marieke,
    Wauw, wat heb jij geweldige verhalen geschreven!! Wat een uiteenlopende situaties, mooi en minder mooi, heb jij mogen meemaken.. En door jouw verhalen heb ik ook mee mogen genieten. Een goede terugreis en tot snel!!
    Liefs Melany
  4. Jacqueline Kramer:
    27 november 2013
    Hoi Marieke, bedankt voor alle mooie verhalen, en een hele goede reis terug
  5. Gaby:
    27 november 2013
    Hoi Marieke, een bijzonder certificaat krijgen jullie van ons voor het goede werk dat jullie in de afgelopen weken gedaan hebben. Bennie en ik hebben genoten van al jouw boeiende verhalen. Nu wel thuis!
  6. Adrie:
    27 november 2013
    Meiden, wat hebben jullie een hoop werk verricht in zo'n korte tijd. De weken zijn omgevlogen en wat keek ik iedere dag weer uit Mariek naar je verhalen. Afgewisseld met een lach en een traan.Ook werd ik vaak stil als ik las in welke situaties en omgeving er daar een zwangerschap/bevalling werd begeleid. Wat kennen wij dan een luxe en welvaart. Dank voor het meebeleven van jullie groot avontuur en rest mij alleen nog te zeggen: diep respect voor jullie inzet en verbetering die jullie in gang hebben gezet!! Een behouden en goede terugreis.xxx
  7. Marianne:
    hoi Marieke,
    geweldig om je verhalen te lezen, en we zullen er nog wel meer horen "thuis" in SZ. Goede terugreis.
  8. Carla koenderink:
    27 november 2013
    Geweldig wat heb ik genoten van je mooie verhalen. Goede terugreis!!!
  9. Marian:
    27 november 2013
    Marieke, bedankt dat we mee mochten beleven en kijken. Je kunt echt goed schrijven, daar moet je iets mee doen! Veel respect voor alles wat je gedaan hebt. Zijn blij je weer te zien volgende week. Goede reis.
  10. Ria Tuenter:
    27 november 2013
    Marieke, dank voor alle prachtige en indrukwekkende verhalen. Fijn dat ik ook mocht en kon meegenieten op deze manier. Jullie mogen heel erg trots zijn op alles wat jullie daar hebben gedaan! Goede reis terug en een fijn weerzien met je gezin!
  11. Germienke:
    27 november 2013
    Uiteindelijk een koffieceremonie ter ere van jullie. En terecht. En dit keer niet met popcorn, maar met ander lekkers. Hoe kan het ook anders als jij trakteert. Haha en niemand doet daar aan de lijn. Wat een mooie eindconclusie. Heel veel sterkte bij het afscheid. Jullie kunnen het daar met opgeheven hoofd verlaten, want jullie hebben, denk ik, echt wel dingen bereikt en voor iedereen daar wat verschil gemaakt. Alle respect verdienen jullie van ons, de thuisblijvers. Maar het is vast ook fijn om Jos en de kinderen weer in je armen te kunnen sluiten. Geniet daar nu de komende tijd eerst maar eens lekker van. Succes bij de omschakeling naar je eigen leven. Dat zal dan wel geen cultuurschok voor je zijn, maar de acclimatisering zal geestelijk toch ook wel weer iets van je vragen. Een goede voorspoedige terugreis toegewenst. Ook dan blijf je in mijn gefachten. Lieve Marieke, tot gauw (na je reïntegratie). Veel liefs, Germienke.
  12. Erik jan:
    Wat gaat de tijd snel!
    Heel erg goed en fijn dat je ons zo op de hoogte gehouden hebt, zo leek het of wij ook een beetje daar waren. Ik denk dat je veel goeie dingen gedaan hebt en hoop dat ze daar nog lang aan je terug denken (ik denk het wel, meestal laat jij een grote indruk achter). Fijne reis terug en ik hoop je snel weer te zien om alles nog eens in 'levende lijve' van je te horen. groeten van je broer
  13. Helma van Wijngaarden:
    27 november 2013
    Koffieceremonie speciaal voor jullie, dat hebben jullie ook wel dik verdiend! Meiden, wat hebben jullie fantastisch werk geleverd!! Jullie mogen trots zijn wat jullie daar allemaal gedaan hebben!
    Afscheid nemen met een lach en een traan! Bedankt voor je heerlijke verhalen en dat wij dat mochten delen met je, wij hebben er van genoten.
    Nu tas inpakken( koffer is helemaal leeg) en naar huis om Jos en kinderen in de armen te sluiten.
    Wens je goede terugreis.
    Dikke knuffel, Ed en Helma
  14. Ingrid:
    27 november 2013
    Wat kan ik hier nog aan toevoegen? Groot respect heb ik voor wat jullie daar gedaan hebben. Jullie hebben een brug geslagen tussen rijk en arm. Arme kindertjes in Afrika waren altijd ver van m'n bed, maar ze zijn de afgelopen 6 weken gevoelsmatig heel dichtbij gekomen.
  15. Liesbeth en Louis Groenewegen:
    27 november 2013
    Wij hebben niets meer toe te voegen aan alle goede wensen voor een behouden thuiskomst. Rust lekker uit en laat alle indrukken nog maar eens de revue passeren. Jos en de kinderen zullen heel blij zijn je weer te zien. Bedankt dat we alles mee mochten beleven. Tot ziens
  16. Annemarie:
    27 november 2013
    Bedankt Marieke, voor je prachtige verhalen!
    Zo beeldend, het was of ik er zelf bij was.
    Jullie hebben fantastisch werk verricht!
    Goede reis terug.

Groetjes,

Annemarie
  17. Mieke Jansen:
    27 november 2013
    Dankje dat er bijna elke dag een mail was waarin je ons meenam naar de werkplek waar jullie in die zes weken zoveel hebben betekend voor iedereen in Soddo en natuurlijk de prachtige foto,s erbij.
    Een goede vlucht terug en even lekker uitrusten.
    Liefs Mieke
  18. Lidy:
    27 november 2013
    Wat hebben jullie veel meegemaakt. Ik weet niet of jullie het ook zo hebben ervaren, de weken lijken wel omgevlogen. Mede door alle verhalen van jullie. Goede reis en tot snel.
  19. Anne Marie:
    28 november 2013
    Hoi Marieke. Wat heb ik genoten van je prachtige verhalen, heb nu nog meer het gevoel ook zoiets een keer te willen doen. Goede terugreis gewenst en hopelijk tot gauw voor een live verslag. Groetjes, Anne Marie