'Secret room'

25 november 2013 - Soddo, Ethiopië

Vandaag mogen we de 'secret store' van Bekalu reorganiseren. Het was een hele klus. Deze kamer is zo 'secret'  dat Bekalu de enige is die er een sleutel van heeft. Er is vaak een probleem als hij er niet is , want er staan belangrijke dingen in dat kamertje, zoals medicijnen, infuusvloeistoffen, extra dekens, lakens, uniformen, batterijen, nieuwe instrumenten, zeeppoeder, schoonmaakmiddelen, koffiebonen voor de koffieceremonie enz,enz. Het is niet voor niets dat hij de enige is die hier de sleutel van heeft omdat er best veel gestolen wordt en hij voelt zich erg verantwoordelijk voor de afdeling. Hij houdt dus ook veel voor ' je kan niet weten' en  'for the reserve'
Maar vanaf het begin vonden we het vreemd dat de gynaecoloog ook niet een sleutel heeft, omdat hij 24/7 dienst heeft en regelmatig medicatie wil geven aan patiënten. Dit gebeurde vorige week. Iemand had 's nachts met spoed Magnesiumsulfaat nodig ivm een hoge bloeddruk, maar dit lag natuurlijk in de 'secret room'. Dr. Mark heeft ten einde raad maar een ampul van een andere patient ' geleend'. Dit vonden wij een goed moment om spijkers met koppen te slaan! Communicatie is niet het sterkste punt bij Ethiopiërs, maar ook niet bij Amerikanen. We hebben het bespreekbaar gemaakt bij beiden en ze vinden het beiden een goed idee dat er een nieuw slot op de deur komt met voor beiden een sleutel.
Vandaag gaat het gebeuren...
Alle verpleegkundigen en verloskundigen komen nieuwsgierig kijken!
Eerst alles er maar eens uit en de cleaning- mevrouw uitnodigen. We komen van alles tegen zoals nieuwe handdoeken ( voor de private- patients) en medicatie die over de datum is, dat hebben we meteen maar in een aparte doos gegooid.
Even iets lolligs vertellen. Dr Mark heeft zo'n  2 maanden geleden een donatie gekregen van een Amerikaan: zwangerschapstesten die houdbaar zijn tot maart 2012!
We vonden ook gebreide truitjes voor prematuren, het waren 'oldfashioned' truitjes uit Amerika, het leken wel poppentruitjes, heel lief.  Je kon zien dat ze met veel liefde gebreid zijn ( door  bejaarde dames voor de zielige kindjes in Afrika ;-)
Ook vonden we glazen spuiten met metalen naalden en een glazen glycerinespuit uit het jaar 0, nog in de verpakking, dit was ook een donatie uit de USA.  Bekalu wist niet eens wat het was en wat hij er mee doen moest. Ze gebruiken al jaren wegwerpspuiten! Wij hebben ze maar meegenomen voor in het museum, haha.
We hebben in goed overleg met Bekalu veel dingen op een plaats gelegd waar anderen ook bij kunnen, indien nodig. Er komt veel ruimte in de 'secret store' , zelfs zoveel dat hij er nog een bureautje in kan zetten en dus een eigen kantoortje heeft.
Hij is hartstikke blij en vraagt hoe hij ons kan bedanken. Ik zeg: " Met een Big Smile"   En dat geeft hij ons dan ook!

Nog wat leuks.
Ik had mijn oude laptop meegenomen om er hier op te werken en dan hier achter te laten. Deze zou eerst naar Ruth gaan, maar in goed overleg hebben we de beslissing genomen om hem aan Temeskin te geven. Hij is 19 jaar en elektriciën hier in het ziekenhuis. Hij komt veel bij ons, omdat tijdens de eerste weken, de  Amerikaanse elektriciën Greg in dit guesthouse logeerde. Hij is vaak met ons meegegaan als begeleider naar de stad of markt. Temeskin woont alleen op een kamertje hier in Soddo, ver weg van zijn familie en hij studeert in de avonduren. Hij is een student van Greg, een harde werker en hij  is een ambitieuze jongen. Hij verdient weinig en zal nooit in staat zijn om er zelf een aan te schaffen. Zo'n jongen gun je het van harte en het is bijzonder goed aan hem besteed! Ik heb hem de laptop vanavond gegeven en je had zijn gezicht moeten zien, geweldig! Hij had nauwelijks de rust om te eten. Hij kon het helemaal niet geloven dat hij vanaf nu de bezitter is van een laptop! (Zie foto). Debora heeft hem wegwijs gemaakt op de laptop en er Skype  op geïnstalleerd zodat we later kunnen skypen op afstand. Internetten moet hij in de bibliotheek doen, in een internetcafe of als hij geluk heeft ergens in het ziekenhuis. Temeskin heeft het  allemaal gauw door en heeft een 'painting' programma gevonden, terwijl wij aan het koken waren. " Debora en Marieke kom eens, ik heb dit voor jullie geschreven: Marieka and Debora, thank you very much, God bless you! " Dan smelt je toch?
Debora en ik wisten beiden dat dit een hele goede beslissing is geweest! En we bedanken Ruth dat zij dit idee helemaal kan ondersteunen!

1. Germienke:
    25 november 2013
    Geweldig, Marieke, dat laptopverhaal. En het opruimen van de secret room. Al die glimlachen van dankbaarheid heb je echt verdiend.
    Jullie zijn zeker al wat begonnen met afscheid nemen en met dingen voor het laatst doen. Sterkte daarmee. Liefs!
  2. Anneke:
    25 november 2013
    Hoi Marieke, heb net je laatste 3 verhalen in 1 ruk gelezen en kan dan al lezend bijna niet wachten om de foto's te zien......... echt weer zó ontroerend, krijg er kippevel van! En dan die zwarte babybilletjes en gróte witte glimlachen, prachtig dat je dit allemaal zelf veroorzaakt en 'in 't echie' mee maakt!
    Geniet van de laatste dagen, traantjes moet je maar bewaren voor 'later'.... gelukkig zie je natuurlijk gauw al je Hollandse dierbaren weer!
    Liefs van JAJA.
  3. Ria Tuenter:
    26 november 2013
    Wat een prachtig verslag weer! Iedere keer blijkt hoe goed het is dat jullie daar zijn en hoeveel jullie betekenen voor de mensen daar. Hulde aan jou en Debora!
  4. Marianne:
    26 november 2013
    Lieve Marieke, Wat weer een geweldige avonturen; je beschrijft het zo goed dat het lijkt alsof we het meebeleven. En wat is het een mooi land met verschrikkelijk vriendelijke mensen en wat heerlijk om daar even bij te mogen horen en te proeven van een leven, dat niet altijd makkelijk is maar de mensen ondanks alles toch blij en tevreden kunnen zijn. Daar kunnen we allemaal iets van leren. Ik begrijp dat de reis er bijna opzit....jammer...voor jou maar ook voor ons...
    Een goede reis terug, liefs van je nichtje Marianne
  5. Ben & Anita:
    Lieve Marieke,

We hebben al die weken geen reactie geplaatst maar wel met je meegeleefd en gelezen!
    Wat heb je veel beleefd en nuttig werk kunnen doen. En wat een lange interessante verhalen!
    We wensen je een hele goede terugreis en tot ziens in de mooie Achterhoek!

Hartelijke groetjes,

Ben en Anita en boys.
  6. Helma van Wijngaarden:
    26 november 2013
    Wat lief van je dat je de laptop aan Temeskin hebt gegeven die jongen is helemaal blij! Foto zegt mij genoeg.
    Jullie zijn nogmaals ontzettend goed bezig, met het opruimen van de secret room en jullie andere projecten wat jullie daar allemaal gedaan hebben!Wat zijn jullie veel gaan beteken voor al die mensen daar. De glimlachen zijn echt voor jullie.
    Afscheid nemen is begonnen maar jullie kunnen terug kijken op een geweldig, mooi avontuur.Succes met alles, dikke knuffel
  7. Sabine Elfers:
    26 november 2013
    Lieve Marieke, Wat hebben jullie mensen blij gemaakt en bijgebracht! Supergoed! Nog een paar dagen...wat heb je veel gezien en meegemaakt, heel bijzonder. Ik heb alles gelezen vol bewondering en ben zo trots op jou, op jullie!
    Liefs en goede reis, ben blij je weer gauw te zien!
  8. Martha Vreeken:
    26 november 2013
    Lieve Marieke,wat heerlijk om iemand zo blij te maken.Ja de tijd van afscheid nemen nadert.En afscheid nemen doet pijn.Ook weer fijn om naar het thuisfront te gaan.tot het laatst hebben jullie je ingezet en ik denk met heel veel voldoening.liefs Martha.
  9. Miep Otten:
    1 december 2013
    Geweldig Marieke. Je bent ondertussen weer thuis, maar wat zal dit een super herinnering blijven en dan ook nog kunnen blijven skypen! slim trouwens om je laptop te geven aan een technisch iemand!