Het Chamo- meer

25 november 2013 - Soddo, Ethiopië

Een prachtige dag! We zijn naar het Chamo-meer gereden met een taxi, op weg naar een bootje aldaar. We gaan eerst even een opzichter van het natuurreservaat ophalen, want hij gaat met ons mee in de boot. In de auto wijst hij ons al op een soort wildzwijn en mooie vogels. We dachten dat hij mee ging om ons te beschermen, want hij heeft een indrukwekkend geweer bij zich. Nou ja, wel een beetje, maar we komen erachter dat hij vooral uit is op stropers. Er  zitten krokodillen in dit meer, maar ook veel tilapia...Dus de krokodillen zijn niet hongerig haha. Onderweg zien we een krokodil met z'n bek open, oeioei. Aan het einde van het meer (26 km) is een reservaat waar zich zebra's bevinden. We moeten er eerst een stukje voor lopen, maar ineens staat er een kudde zebra's voor ons en speciaal voor de midwives ook nog een jong erbij, prachtig! En wat een rust heerst hier in dit prachtige Afrikaanse landschap, het is indrukwekkend! Het is net als in de film Out of Afrika, een van mijn lievelingsfilms. De opzichter vertelt dat er 's nachts leeuwen en hyena's komen. Dat idee is minder aantrekkelijk, want dat is vast niet zo'n vredig tafereel.
Op de terugweg zien we apen, meerdere krokodillen, flamingo's, adelaars en nijlpaarden. Deze laatsten hebben het waarschijnlijk warm, want ze komen maar heel even met hun kop boven het water uit.
We hebben er enorm van genoten en we sluiten ons mooie weekend af met een bord vol met injera en verse vis, tilapia, heerlijk!

De terugreis is met de laatste hobbelbus naar Soddo en dit zal om 16 uur zijn. Het is weer een belevenis. De bus zit nog niet vol, dus er wordt nog ruim een half uur gewacht en...niemand moppert! Met een volle bus gaan we om 16.45 uur rijden.

Onderweg loopt er weer van alles op de weg, grote kuddes koeien en geiten en de chauffeur gebruikt verschillende soorten claxons, als ze niet direct reageren. Als de bus even stopt staan er veel kinderen en vrouwen voor de open raampjes om hun bananen en mango's te verkopen.  Er wordt gretig gebruik van gemaakt en als de bus weer optrekt wordt het in alle haast gezochte geld, hen nageworpen. We rijden door een gebied met veel bananen - en mangoplantages. Helaas zijn de mango's nog niet erg rijp, want daar ben ik gek op, maar de verse bananen zijn heerlijk! Het is een vruchtbaar gebied met rivieren. En die rivieren zijn een genot om naar te kijken vanuit de hoge bus. De bajaj of motor wordt erin gewassen, de jeep van een taxichauffeur staat erin en wordt gewassen, kledingstukken worden gewassen en aan de kant gedroogd, veel mannen staan zichzelf uitvoerig te wassen en heel veel kindertjes hebben waterpret, het is een prachtig tafereel!

Als er iemand, inclusief de buschauffeur zelf, moet plassen, stopt de chauffeur gewoon een paar minuten;-). Op een gegeven moment stopt hij weer en niemand snapt wat er aan de hand is, maar weer geen mopperende passagiers! Hij komt op z'n gemak teruggelopen want hij heeft even een zak houtskool gekocht onderweg ( dan kan zijn vrouw waarschijnlijk weer lekker koken vanavond, dus heel belangrijk, haha). Deze zak wordt boven op de bus gegooid en we kunnen weer verder. Ik roep naar onze gidsen Hasabu en Charles: "I like Ethiopia so much!"  En achter ons hoor ik : " Jeh" en ik kijk achterom (het is inmiddels een beetje schemerig) en zie allemaal oogwit oplichten en prachtige rijen witte tanden, haha.  Het is inderdaad waar, wat mijn vriendin Miep zaterdag mailde: "De Ethiopiërs kunnen van jou leren, maar jij kan ook veel van hen leren", en dit is hier een prachtig voorbeeld van! Don't hurry!

1. Gaby:
    25 november 2013
    Hoi Marieke, wat hebben jullie een leuk weekend gehad! En ik heb weer genoten van jouw reisverhalen. Uiteraard kunnen wij ook heel wat leren van de Ethiopiërs. Goede laste dagen toegewenst, Gaby
  2. Irna:
    Hallo Marieke,

Elke dag kijk ik op je reisblogger, wat maak jij veel mee en kun je het prachtig verwoorden.
    Geniet er nog van.
    Groetjes Irna.
  3. Carla koenderink:
    25 november 2013
    Geweldig!!! Ik zie je hobbelen in die bus!!!
  4. Germienke:
    25 november 2013
    Wat ben ik blij weer een verhaal van je te kunnen lezen. Niet alleen omdat het weekend saai was zonder, maar ook omdat je je safari dus hebt overleefd met al die krokodillen, haha. Je schrijft weer prachtig. Alsof ik erbij was. Ik zag zowel de tanden van de krokodil als van je medepassagiers voor me. Geweldig.
  5. Margreet:
    25 november 2013
    Wat een prachtige verhalen. En wat een indrukwekkende foto van die krokodil. Brrr, echt een grote! Zo maak je heel wat mee! Ik ben benieuwd of je wel weer wennen kunt aan het gewone leven in Doetinchem!
  6. S.kwakkel-picauly:
    26 november 2013
    wat is het byzonder dat jullie zoveel reacties krijgen vanuit
    het Moederland het is hart verwarmend.
    we zullen je prachtige uitvoerige verslagen in de toekomst
    moeten missen, maar je kunt het ons niet meer afpakken.
    veel sterkte goede behouden terugreis veel liefs van Omi.