Afscheid van Ethiopië

28 november 2013 - Soddo, Ethiopië

We gaan zo op weg van Addis Abeba naar Istanbul en daarna naar Amsterdam. Over een uur gaan we het vliegtuig in , we hebben net ingecheckt. Het is hier in Ethiopië wat lastig om te plannen dat je op tijd bent, want er kan van alles gebeuren onderweg en de chauffeurs rijden niet graag in donker, dus we kwamen hier om 19 uur aan in Addis ( zijn vertrokken om 11 uur van huis en we vliegen om 2 uur...We gaan onze tijd maar goed besteden door een poging te doen om aan het stageverslag te werken, maar misschien wordt het ook wel een beetje  'dom kieken' ;-)

Er is in ieder geval genoeg tijd om na te denken... Over alle belevenissen in dit prachtige land, met een mooie natuur en mooie, liefdevolle, behulpzame en hartelijke mensen.

Deze mensen zijn mentaal en fysiek heel sterk. Het is bewonderenswaardig dat ze bijna alles met lichamelijke kracht moeten doen omdat ze geen financiële middelen hebben voor de aanschaf van machines of apparatuur. Oersterk zijn deze mannen en vrouwen! Ze werken van 's morgens vroeg tot het donker is. Er is geen stromend water en er moet eerst water gehaald worden en vervolgens moet de was gedaan worden of op het land gewerkt worden. Ik heb er geen foto van, maar jullie moeten het maar van me aannemen. Hier werken veel vrouwen in de bouw en sjouwen met stenen op een soort brancard, heel zwaar werk, maar het verdient redelijk, nl 70 birr per dag, dit is bijna 3 euro...
De vrouwen moeten vervolgens eerst hout verzamelen, dan maken ze het vuur aan voor de warmte en bereiden hun maaltijd. De mannen werken vaak de hele dag op het land of zijn naar de markt geweest en moeten ze een ezel achter de vodden aan zitten en de koeien naar binnen brengen. Na de maaltijd gaan ze op hun matje liggen en gaan slapen, moe van de lichamelijke arbeid.

Wat is er nu zo bijzonder aan Ethiopiërs? Wat ons is opgevallen is dat de mensen geen haast hebben, ze leven in het heden, ze zijn hartelijk, ze zijn liefdevol en ...ze zijn tevreden met een glimlach. De meeste mensen hebben weinig en wat ze hebben, delen ze met een ander, dit is zó bewonderenswaardig!
Wat ons ook is opgevallen dat we de Ethiopiërs niet hebben horen mopperen of zeuren als ze bijvoorbeeld lang moeten wachten, of iemand iets krijgt en zij niet, of iets toevallig uitverkocht is, geweldig!
Ik begin trouwens al aardig te wennen. Twee dagen was er geen brood te koop want er was een grote stroomstoring in de stad, dus de bakker kon niet alles bakken. Ik sjokte maar weer naar het guesthouse en dacht: "Oh, dan eten we maar een eitje met tonijnsalade."

Vanmorgen kwamen Hasabu, Bekalu en Tomaskin langs en hebben gezellig ontbeten met ons. Hasabu heeft zoals afgesproken, een taxi geregeld. De chauffeur komt met een busje en wacht tot deze vol is( ca 15 personen), ohij komt ons ophalen en brengt ons naar Addis. Hasabu: "Als jullie nu een extra plaats nemen, zitten jullie niet zo krap". Maar we worden in principe afgezet op een vast punt ergens in Addis voor alle passagiers. Wij dachten:" We houden wel een taxi aan om ons naar het vliegveld te brengen." Ineens zitten ze met z'n drieën te smoezen en ze zeggen vervolgens : "We maken ons bezorgd om jullie. We vinden het gevaarlijk als jullie met al die bagage midden in de stad staan, dit is niet goed. Wij regelen wel wat." Hasabu regelt voor ons dat dezelfde taxi ons rechtstreeks naar het vliegveld brengt en hij onderhandelt voor ons over de prijs met de taxichauffeur, dit was nog een hele klus, want zijn altijd vrolijke gezicht blijft lang ernstig...En als er iets mis is, moet je me meteen bellen, want dan regel ik iets voor jullie. Willen jullie wel sms- en als jullie er zijn?" Ik snap dat de onderhandeling zwaar was want we hebben midden in Addis 2 uur vast gestaan in de file en dit schijnt iedere dag zo te zijn, dat wist de chauffeur natuurlijk. We zagen een enorme rij wachtende mensen staan voor de taxi. Wat waren we blij dat de jongens dit geregeld hebben voor 'mama en sister' ( zo noemen ze ons gekscherend en ik zie het maar als een compliment) Dat sms-en hebben we natuurlijk meteen gedaan dan kunnen de bezorgde jongens lekker slapen!

Wat een belevenissen deze afgelopen weken in Ethiopië, we hebben zoveel meegemaakt. Iedere dag hebben we iets bijzonders beleefd!
We hebben onze projecten kunnen afmaken: het is nu gewoon dat de handen gewassen worden, maandverband wordt gebruikt, het kantoor is gereorganiseerd, de heater wordt goed gebruikt en van te voren verwarmen wordt goed gedaan, de patientenuniformen worden iedere dag verwisseld en gewassen, de op maat gemaakte houten kasten voor de patiëntenkamers zijn bijna allemaal klaar ( 5 van de 7), de spreekkamer is opgeleukt, de wasmachine wordt op de goede manier gebruikt, het afkolven wordt gestimuleerd, de Emergency-boxen  zijn geïnstalleerd en zijn in gebruik en alle lessen zijn gegeven!  En...er is een ' laundry-woman' aangenomen. Zij is verantwoordelijk voor de was, voor het iedere dag verstrekken van schone patientenuniformen en voor het verstrekken, verzamelen en wassen van de 'pads' . We hebben haar nog 2 dagen kunnen inwerken. Dit is een bijzonder goede beslissing geweest van Bekalu!

Het voelt als een cadeau dat je de Ethiopiërs echt een beetje hebt leren kennen. We hebben met ze mogen werken, in hun huis mogen kijken, we hebben veel kunnen praten over gebruiken en tradities en hebben hen op een heel kwetsbaar moment mogen meemaken, soms wankelend tussen leven en dood.

Ik heb diep respect voor de Ethiopiërs!!

Nu op weg naar Zelhem, naar mijn lieve Jos die me de gelegenheid heeft gegeven om zo lang weg te kunnen gaan en dit ook ondersteund heeft. Jos bedankt, ik hou van je!
Naar mijn lieve kinderen Bram en Aoife , Annemieke en Feike. Jullie zijn geweldig! Je ( schoon) moeder zo lang moeten missen is niet leuk, maar toch enthousiast doen over haar reisdoel en begrip hebben voor mijn grote wens, chapeau! Miek, je struikelde af en toe bijna over de spullen op zolder, die ik allemaal aan het verzamelen was om te verzenden of mee te nemen in de koffers en je hebt niet gemopperd, super!
Ik heb om de dag een envelop opengemaakt met daarin een door een van jullie geschreven kaart met een superlieve tekst en een gekke of ontroerende foto er op, die me vaak een traantje moest doen wegpinken.
En naar ons lieve ondeugende jonge hondje Doy, die zijn koppie zo leuk scheef hield en zat te luisteren als we zaten te skypen.

Ethiopië, Ameseginallehu !!    (= Ethiopië, bedankt!)

Liefs,  Marieke

Sorry, even geen foto's want ik heb m'n laptop weggeven, maar wel een fotootje met de IPad gemaakt...

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jos:
    Lieve Marieke,

Wat een belevenissen, wat een verhalen en wat een reacties!
    Je wens is in vervulling gegaan en je missie is geslaagd.
    Ik ben heel trots op je en ik verheug me op je thuiskomst morgen.
    እወድሃለው (ik hou van je)

Jos
  2. Germienke:
    28 november 2013
    Marieke, voor mij heeft het als een cadeau gevoeld om via jouw verhalen jullie reis te hebben mogen meebeleven. Dank je wel daarvoor. Toen ik jouw opsomming las van wat jullie allemaal bereikt hebben daar kreeg ik tranen in mijn ogen. Geweldig. Wat hebben jullie er met elkaar een successtory van gemaakt. Voor nu een hele goede terugreis gewenst en een gelukkig weerzien met je geliefden. En op afstand een dikke knuffel van mij. XXX
  3. Gaby:
    28 november 2013
    Goede morgen Marieke, wat een ontzettend goede samenvatting! Respect voor jullie en de Ethiopiërs. Welkom in Nederland.
  4. Carla koenderink:
    28 november 2013
    Ooooo wat een belevenis en wat heb je veel bereikt!
    Geweldig vond ik je verhalen. Goede reis en geniet van het mooie weer in Zelhem;)
  5. Martha Vreeken:
    28 november 2013
    Geweldig wat jullie hebben gedaan,bij ons zo heel gewoon.jullie hebben ze wat bij kunnen brengen waar ze mee vooruit kunnen.
    Doelen bereikt!nu weer acclimatiseren met al die rijkdom en soms mopperende mensen om je heen,maar weer heerlijk bij je familie.Ik ben trots op je dikkexx
  6. Sabine Elfers:
    Lieve Marieke,

Gelukkig, weer veilig thuis! Je zult wel even moeten omschakelen. Geniet samen, ik zie je gauw weer, liefs Sabine
  7. Marianne:
    Lieve Marieke,
    Wat velen van ons ooit hadden willen doen, maar nooit hebben gedaan... jij hebt het gedaan.. fantastisch.... ik heb er niet altijd bij stilgestaan... maar Jos zal je vreselijk gemist hebben.. en je kinderen ook... net als je moeder.... maar je hebt verhalen geschreven en dat verzacht de "pijn " en dan straks dubbel genieten van je familie. goede reis terug, liefs je nichtje Marianne
  8. Heleen Klumpenhouwer:
    28 november 2013
    Wauw!!! wat een bijzondere reis heb je gehad!! Ik heb genoten van je prachtige verhalen. Een hele goede terug reis en tot snel....

Liefs Heleen
  9. Dianne P:
    28 november 2013
    Wat een ontroerende samenvatting van deze bijzondere ervaring in je leven!
    Je hebt het verhaal compleet gemaakt, kan zo naar de drukker...
    Goede reis en thuiskomst straks,
    See you in Doetinchem, maar eerst even lekker aclimatiseren met je liefsten.
    Dianne
  10. Adrie:
    28 november 2013
    Marieke net als bij Germieneke kreeg ik vochtige ogen bij 't lezen van alles wat jullie, gedaan hebben in een woord
    FANTASTISCH.
  11. Gerdie:
    28 november 2013
    Wat nog toe te voegen na zoveel moois, warme woorden en lieve wensen.....lieve Marieke kom veilig thuis en geniet samen van het weer thuis zijn.
    Dank voor een mooie blik op jullie fantastisch voorbereide avontuur! Dat neemt niemand jullie meer af, you did IT!!!

XX Gerdie
  12. Paulien Peulers:
    In een woord;ontroerend.
    Dankjewel;wat hebben jullie veel kunnen betekenen daar,geweldig en wat een ervaring. Hier kunnen jullie beide met een warm en goed gevoel op terug kijken.
    "veel gegeven,veel ontvangen"!
    En voor nu; welkom thuis ,fijn dat je gezin en die kleine"Robbedoes" in je armen kan sluiten.
    kus,Paulien
  13. Janny:
    28 november 2013
    Alles, echt alles kan ik onderschrijven van datgene hier boven
    geschreven!
    Fantastisch dat we alles zo hebben mogen mee beleven, mede
    door jou schrijf talent!
    Goeie reis terug en geniet van je gezin, rust wat en tot gauw!
  14. Ria Belterman:
    28 november 2013
    Lieve Marieke Wat hebben jullie veel bereikt daar! Julie zijn Kanjers, kan me zo voorstellen dat t afscheid ontroerend was, maar nu genieten van je lieve familie!
  15. Jacqueline Kramer:
    29 november 2013
    Hoi Marieke
    Welkom thuis in Nederland , super wat je daar allemaal bereikt hebt, ik denk dat ze je nu al missen, ik ga in elk geval je prachtige belevenissen en verhalen missen. Geniet van je familie en tot snel weer op het werk
    Groetjes Jacqueline
  16. Annemiek:
    30 november 2013
    Hoi Marieke,
    Welkom thuis, nu niet meer elke morgen kijken of er al weer een verhaal is. Voor ons ook weer omschakelen al zal dat voor jou intensiever zijn. Top voor wat je gedaan hebt. We zien je weer en dan horen we graag je verhalen . Geniet nu even lekker thuis met man en kinderen.
    Groetjes Annemiek
  17. Rianne:
    30 november 2013
    Hoi Marieke,
    Welkom weer thuis! Bedankt voor alle mooie verhalen. Wat hebben jullie veel meegemaakt en wat zullen jullie nog lang kunnen nagenieten van alle belevenissen. Tot snel maar weer in SZ!
  18. Aniek Luesink:
    1 december 2013
    Hallo Marieke,

Welkom thuis!!
    Bedankt voor de mooie verhalen en foto's.

Groetjes Aniek Luesink
  19. Miep Otten:
    2 december 2013
    Welkom thuis MArieke.....hier zijn geen woorden voor te bedenken...wat geweldig en wat verheug ik me op je komst de 13e. Dan zullen wij jouw eens goed verwennen,! Succes om t leven weer op te pakken hier met een stukje wijsheid van daar die je nooit meer kwijt zult raken!
  20. Ans:
    2 december 2013
    Beetje late reactie, maar welkom thuis Marieke! Wat hebben jullie veel bereikt en ik denk dat je af en toe met weemoed terug gaat denken aan deze bijzondere reis!! Ik zie je snel, groetjes
  21. Willeke:
    4 december 2013
    Wat leuk om te lezen en ook vooral de foto's mooi. Ben er zelf 3 jaar geleden geweest (Ruth is mijn vriendin) Ze vond het fijn dat bij de geboorte van Selome Nederlandse verpl. waren.
    Ik kijk er nog steeds met veel plezier op terug.