Warmte!

5 november 2013 - Soddo, Ethiopië

Het lijkt hier zo'n warm land, maar kinderen zijn nogal eens onderkoeld. ' s Avonds en 's nachts is het hier trouwens behoorlijk koud. Er is in het afgelopen weekend nog een baby overleden aan de gevolgen van onderkoeling. Zijn moeder lag op de IC na een abruptio placentae ( loslating van de placenta,  dit gaat vaak gepaard met erg veel bloedverlies) en haar baby was als 'gast' op de IC. Door een communicatiefout voelde niemand zich verantwoordelijk voor deze baby... En hier bestaat het gebruik van kruiken niet.

De kinderen blijven normaal heel goed warm bij het huid-op- huid contact met moeder of een ander familielid, dit heet 'coda de coda'.
De tweeling die gisteren geboren is en beiden zo'n 2400 gram wegen wordt bijvoorbeeld goed verwarmd door de moeder, lief hè? Zie foto.

We hebben vandaag les geven en hebben ook weer aandacht geven aan het belang van warmte! De ( interactieve) les liep goed en we hebben veel ingehamerd op het goed afdrogen van de pasgeboren baby en meteen een muts opzetten na de bevalling. Daarna moet de baby op de buik van moeder ( coda de coda !) en niet in een onverwarmd bedje worden gelegd. Dit hadden we mee genomen met de babyreanimatieles. Iedereen deed weer heel actief mee. Ze vonden het zeer leerzaam.
Er is hier 1 ' heater' en die wordt op dit moment gebruikt voor een van de premature kindjes. Dit is een gammel ding op een standaard waarbij ik 'als de dood' ben, dat deze een keer op een kindje valt. Er moet dus heel gauw een warmhoudlamp aan de muur komen van de verloskamer want de kinderen koelen erg af na de de bevalling in een koude verloskamer. Er is al vaker naar gekeken, maar het is hier In Soddo niet verkrijgbaar. Allison ( vrouw van gynaecoloog) gaat in Addis kijken of ze zoiets kan kopen en anders wil ik er vanuit Nederland een opsturen ( zo' n ouderwets ding waar je vroeger de badkamer mee verwarmde of anders een klein radiatortje) Misschien heeft een van jullie nog zoiets op zolder liggen?

Vandaag zijn we langs de Intensive Care geweest, om te kijken of we daar erg zieke kindjes een beetje blij kunnen maken.
Er ligt een lief jongetje van ca. 4 jaar die een virale ziekte heeft opgelopen, het syndroom van Guillain-Barre. (perifere zenuwaandoening met spierverlamming na een infectie) . Het lijkt iets beter te gaan, hij kan wat eten en een beetje met zijn armpjes en beentjes bewegen, maar hij kan nog niet zitten, staan of lopen.
We hebben hem een knuffelpopje gebracht wat hij voorzichtig aanpakt. Ook hebben we hem een HEMA potlood met gum gebracht en een teken/ schrijfboekje van de markt in Soddo. Het was heel aandoenlijk, want hij pakte met 2  handjes het potlood vast en probeerde wat te tekenen. De verpleging was heel enthousiast over onze cadeautjes , want dit stimuleert hem om iets te doen en dit is goed voor zijn motoriek. ( zie foto)

1. Sabine:
    5 november 2013
    Top Marieke, ben trots op jullie !! Heel fijn om iedere keer weer zoveel prachtige oplossingen te lezen!!
  2. Gerdien van Groos:
    5 november 2013
    hallo Marieke, wat leuk om jouw verhalen te lezen. Ik zag een link op facebook. Heel veel succes daar.
  3. Margreet:
    5 november 2013
    Wat een mooie foto van de tweeling. Inderdaad echt poepies!
  4. Janou:
    Wat indrukwekkend! Heel veel succes nog daar! Groetjes
  5. Martine Chevalking:
    Hoi Marieke,
    Wat ontzettend mooi en ontroerend om te lezen hoe het jou vergaat daar in Soddo. En wat heb je al een hoop gedaan en bereikt echt super. Ook ik ben verliefd geworden op Eju wat een vechtertje is hij.... maar ook alle andere baby's...het blijft ontzettend ontroerend om het al die verhalen te lezen. Ik wens je heel veel succes daar .....je bent een kanjer !!!
    Groetjes Martine Chevalking
  6. Carla koenderink:
    5 november 2013
    Ooooo wat aandoenlijk. Goed bezig marieke
  7. André:
    Hoi Marieke,
    Ik wil best zo'n infra-rood strale sturen maar ze gebruiken best wel veel stroom, is daar aan gedacht? Die warmtebuis is nogal kwetsbaar en de post is vaak ruw met pakketten.
    Afijn, mail me even kunnen we wat afspreken
  8. Stephanie Dwarka:
    5 november 2013
    Wat een ongelofelijke leuk initiatief zeg. Heel veel respect hiervoor. En wat een leuke foto's, lief hoor, Ik ben spontaan verliefd op alle kindjes. Het lijkt mij zeker een zware reis, met heel veel leuke dingen maar inderdaad ook minder leuke dingen. Nog heel erg veel succes daar!
  9. Helma van Wijngaarden:
    5 november 2013
    Wat een prachtige baby's, mutsjes staan erg mooi.
    Trouwens hele mooie foto's, erg aandoenlijk allemaal!!Meiden jullie zijn erg goed bezig hoor! Knuffel
  10. Marjan:
    5 november 2013
    Hai Marieke, je doet goed werk daar zo te lezen, indrukwekkend. Zal ook wel emotioneel en moeilijk zijn. Heel veel sterkte en happiness daar. Veelbgroetjes, Marjan K
  11. Ellen Smeitink:
    Hoi Marieke,

Wat een super goed werk verrichten jullie daar! Ik ben in verwachting van ons eerste kindje in het luxe Nederland. We hebben best spulletjes over om op te sturen richting jullie! Hebben jullie daar iets aan? Rompertjes, knuffeltjes etc?

Laat het me weten dan ga ik het opsturen!!

Gr. Ellen Smeitink
  12. Germienke:
    5 november 2013
    Je zou toch haast denken dat zolang jij daar bent er geen straalkacheltje nodig is. Jij straalt zelf zoveel warmte! Dat kan niemand ontgaan.
  13. Anja:
    6 november 2013
    Hoi Marieke,
    Heb al even voor een heater bij mijn loodgieter geïnformeerd en hij gaat op zoek. Het zou mooi zijn al we dat van hieruit naar je kunnen sturen en jij het in ontvangst kunt nemen. Hij had nog wel een staand exemplaar maar dat is dus niet handig begrijp ik uit je verhaal. We gaan het regelen!
    Groetjes Anja.
  14. Corine:
    6 november 2013
    Lieve Marieke,

Wat een indrukwekkende verhalen, en ontroerende foto's! Jullie hebben in korte tijd al veel kunnen bereiken! Bewonderenswaardig wat je doet. We kunnen ons hier in Nederland geen voorstelling maken van de dingen die jij daar tegenkomt... geen verwarming, onhygiënische toestanden...
    Wat die verwarming betreft: mij lijkt het gaan gebruiken van kruiken de meest eenvoudige oplossing, straalkachels gebruiken inderdaad erg veel stroom. Is er een reden dat kruiken daar niet gebruikt worden?
    Lieve groet,
    Corine
  15. Annet:
    24 november 2013
    Hè Marieke, die warmtelampen die in de reanimatieruimte hangen op de VK...is dat niet iets??
    Hoe zoiets 'kleins' daar zoveel kan betekenen. Indrukwekkend!!
    Liefs, Annet