De Ethiopische supermarkt

6 november 2013 - Soddo, Ethiopië

Even iets over de Ethiopische Supermarkt, waar we vaak naar toe lopen en wat boodschapjes halen ( zie foto). Verse groente en fruit heeft hij niet , dus dit moeten we bij een ander winkeltje halen. Hij heeft wel blikjes tonijn, pasta, rijst, vruchtensap, koffie, boter, honing, jam( alleen aardbeien:-), olijfolie, tomatenketchup en lekkere Mariabiscuitjes. Het is een hele leuke manier van boodschappen doen: je staat achter een toonbank en je wijst iets aan of je vraagt het en dan houdt hij het omhoog. Hij heeft van alles maar 1 of 2 soorten haha. Dus niet moeilijk doen.

Het is grappig dat je hier alleen groente en fruit kunt kopen van het seizoen. Het is nu lente hier, dus er staan wortels, aardappelen, kool, uien en bieten, bananen en sinaasappelen in de kraam. Beetje saai! Maar we verzinnen iedere dag wat anders. We hebben tonijn en wortelen al in allerlei variaties gegeten en de Zuid- Afrikaanse artsen bij ons in het guesthouse vinden het heerlijk! Grappig hè? ( het zegt in ieder geval niets over mijn kookkunst haha). Vanavond krijgen we de Australische artsen te eten en die gaan we trakteren op gebakken aardappeltjes met rozemarijn (uit de tuin van de buren), lekkere tonijnsalade en wortelsalade ( geraspte worteltjes met mais en sinaasappelsap hmm) , met fruitsalade toe (er staat pas voor de vierde keer een fruitsalade op het menu deze week) Debora zegt telkens : " wat zou een beetje slagroom hier lekker bij smaken!" Nou dat moet ze er dan maar bij denken :-) Morgen hebben we misschien variatie , want de housekeeper van de buren gaat op zoek naar yoghurt...de housekeepers hebben zo hun adresjes, dus we laten ons verrassen!

Er is hier wel een slager, maar dit is bepaald geen Keurslager zoals in Nederland. Er hangt een beest in de kraam ( niet gekoeld) en daar haalt de slager wat af. We durven het niet aan omdat we anders  bang zijn om daarna 'vast' op het toilet te moeten zitten!

Ik heb trouwens een lekker 'gebakje' ontdekt: wit brood ( iets anders hebben we nog niet gezien hier:-) met roomboter en honing. Nou ja, het is geen tompoes van Aloys Lurvink of Boerentroeftaart van bakkerij Ebbers, maar hier zijn we al heel blij mee en het proeft als een taartje...

Vanmiddag hebben we weer een koffieceremonie gehad voor een kindje die vandaag 2.2 kg weegt. Er is popcorn bij, want daar hebben de verpleegkundigen zin in. Bij ons tekenen ze een vlaggetje op de temp.lijst, maar hier houden ze een hele ceremonie. Normaal doen ze dit ook niet, maar het meisje is hier lang opgenomen geweest en mag vandaag mee naar huis. Het is een hele gezellige boel in de zusterspost ( 2 mannelijke verloskundigen hebben vandaag dienst en die houden wel van een dolletje). Ineens wordt iedereen heel serieus, want men gaat bidden voor het meisje. Er wordt gebeden dat het goed mag gaan in haar verdere leven en dat ze gezond mag blijven. Ik vind dit zo'n mooi gebruik in dit ziekenhuis! Men heeft de gewoonte om met z'n allen rondom het bed te bidden als de patient naar huis mag, dus voor een operatiepatient, maar ook voor 'verse' gezonde kraamvrouw.

Vooruitgang met pads!
Het 'Opperhoofd' van alle verpleegafdelingen was toevallig op onze afdeling toen ik de schoongewassen pads terug wilde leggen en hij vroeg wat dat was. Ik heb dit natuurlijk haarfijn uitgelegd ( knipoog, haha) en verteld dat Rotaryclub Doetinchem hen een wasmachine schenkt om deze kraamverbanden te kunnen wassen evenals de 'patienten-uniformen' . Hij was hier heel enthousiast over en dit is heel belangrijk! Dit heb ik me later laten vertellen door een insider!
Hij is ook de 'most important man' van de schoonmaakdienst, dus hopelijk gaat ons  ' Pads- project' lukken!!

1. Tamara:
    Dag Marieke en Debora,

Door de verhalen kunnen we op afstand echt meeleven, dat is zo mooi! Bewonder jullie inzet en creativiteit bij het bedenken van oplossingen. En wat zijn we hier verwend..... Groenten van het seizoen zou ook in Nl beter zijn. Geniet verder en tot het volgende verhaal.
  2. Marianne:
    Lieve Marieke,
    Het regent hier met bakken uit de lucht en ik lees al je zonnige verhalen. Het lijken wel belevenissen van een andere planeet ; ook al weet ik dat in de jaren tachtig de toestanden in een land als Portugal niet veel beter waren. De verhalen lezen als een boek met voor mij vaak moeilijke termen, maar de foto's zijn meer dan geweldig.En dan te bedenken dat je nog niet op de helft bent. We zijn reuze trots op jullie en kijken uit naar het volgende verhaal.
    liefs van je nicht
  3. Martha Vreeken:
    6 november 2013
    Het ging niet helemaal goed met m,n pad,iets anders dan jullie pads ha ha.Wat heerlijk dat je kunt genieten van een boterham met honing als gebakje.
    De ceremonie bij vertrek vindt ik heel mooi.Het is daar zo anders dan hier.Ook wanneer je daar ev een dienst mee zou maken in een kerk.leuk weer jullie belevenissen hebben gelezen.gr Martha.
  4. Anneke:
    6 november 2013
    Ik sluit me bij de vorige reacties aan: wat een creativiteit op zowel professioneel als voedings gebied! Grappig om te lezen over de boerentroeftaart van Ebbers... is ook onze favoriet!!!
    (Anke Ebbers is zus van onze 'ex-buuf' Ina)
    En dan die foto's... zó ontroerend.
    Heb mijn moeder ook de site gestuurd, vind ze vast geweldig om te lezen. Hou je taai en we wensen je nachten waarin je kan 'bijtanken'. Veel liefs, JAJA
  5. Mieke Jansen:
    6 november 2013
    Zo,nu even wat receptjes,wat kun je anders van mij verwachten.
    Bestrijk de Mariabiscuitjes met jam en maak er een stapeltje van,een heerlijk gebakje.
    Dan de wortelen,snijdt ze on plakjes en bak het als aardappelen,heerlijk,van het brood kun je wentelteefjes maken.
    Ik wens jullie nog lekkere eetmomenten toe,hebben ze ook een wijntje!! af en toe?
    Heerlijk om alle belevenissen van jullie te volgen.En natuurlijk petje af.
    Liefs Mieke
  6. Germienke:
    6 november 2013
    Vandaag is mijn reactie een citaat dat ik tegenkwam. Het is van Maya Angelou en ik vind het zo toepasselijk voor jullie dat ik het hier graag deel: "They may forget your name, but they will never forget how you made them feel."

Veel liefs, Germienke
  7. Carla koenderink:
    6 november 2013
    Ooooo heerlijk het gaat vandaag over eten!!!!! Worteltjes en fruit!! Das lekker en gezond. Je kan straks aan de pepernoten en boterhammen met hagelslag en das maar saai!!!
  8. Gerdie:
    Lieve Marieke,
    Even een aantal dagen "bijgelezen", wat een geweldig project maken jullie ervan en wat mooi dat er wat beweging lijkt te komen in de vertrouwde en dus de enige manier van problemen oplossen......dat geeft jullie vleugels en energie om door te gaan!! Respect hoor!
    Stond vorige week in de regen in een file van 18 km en dacht aan jou en wat jij op dat moment aan het doen was, wat een wereld zit hier tussen hè, niet te bevatten.
    Blijf je volgen, met heel veel plezier. Dikke knuffel Gerdie
  9. Kees Walree:
    6 november 2013
    Nou Marieke, dat is weer een vermakelijk verhaal. Lekker voor het slapen gaan nog even een "Marieke" lezen. Fijn dat het zo goed gaat en leuk om jouw verbazing te lezen. O ja, weet je nog hoe boerentroeftaart smaakt. Nou denk daar maar goed aan. http://www.taartenbakker.nl/media/catalog/product/cache/1/image/750x529/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/o/boerentroeftaart.png. Misschien kan je deze weggeven onder de inzenders, die de "barende" vrouw hebben ontdekt op de foto. Welterusten.
  10. Miep Otten:
    7 november 2013
    Hoi Marieke. Ik beloof je heerlijke boerentroeftaart van bakkerij ebbers wanneer we in december weer het jaarlijks dagje met de meiden hebben! Programma volgt nog! Tot die tijd, geniet van het witte brood en alle goed ervaringen en lieve mensen welke je ontmoet. Ik hoop dat ze ook een extra berichtje naar de hemel sturen voor jou, want dat verdien je wel!
  11. Thea B:
    Hoi Marieke,

Wat een mooi verhaal, ik kijk al uit naar het volgende.......
    dat extra berichtje naar de hemel, daar sluit ik me bij aan!
  12. Heleen Klumpenhouwer:
    Lieve Marieke,

Wat een prachtige en ontroerende verhalen schrijf je! Geweldig om zo op de hoogte te blijven van je avonturen.
    Zo te lezen kunnen jullie veel betekenen voor alle mensen daar.
    Ga zo door!!
    Knuffel van Heleen
  13. Helma van Wijngaarden:
    Lieve Marieke ,
    ik sluit mij aan bij Miep. Boerentroeftaart in december, je krijgt een heel groot stuk hoor! Nu genieten van de producten daar en van jullie gezellige maaltijden met alle mensen daar. Succes.
    Knuffel, Helma
  14. Ans:
    7 november 2013
    Alweer zo'n prachtig verhaal en wat zijn jullie creatief met alles en met de hulp van Mieke ook nog lekker eten!!
    De mensen met wie je werkt zullen zeker worden gestimuleerd door jouw enthousiasme!! Ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal
    Liefs Ans
  15. Sabine Elfers:
    8 november 2013
    Hoi Marieke, Heb weer even een paar verhalen gelezen en de mooie reacties die je van iedereen krijgt...een mooi "samengevoel" Ik moet veel aan je denken en ben heeeeel trots op jou (jullie) Hou je goed en zet'm op!
    X Sabine
  16. Annemarie:
    8 november 2013
    Lieve Marieke,

Wat geweldig wat je allemaal met je improvisatievermogen bereikt! Ik zie je al rondrennen en -redderen.
    Mooi, zoals je de situatie met humor, maar vooral met warme betrokkenheid beschrijft.
    Keep up the good work!

liefs,