Vriendjes maken....

28 oktober 2013 - Soddo, Ethiopië

Vandaag hebben we ons huiswerk gedaan. Er was geen bevalling in onze dienst, maar de mannen liepen af en aan: de electricien+ hulpje, de loodgieter, de klusjesman. Ook hebben we de farmacoloog bezocht met goed resultaat! En morgen komt de timmerman. Nou dat is nog eens scoren voor 2 vroedvrouwen!  Iedereen klaagt hier dat alles zo lang duurt, voordat er eens iemand komt, maar als je het rechtstreeks vraagt vinden ze het heel leuk om je te helpen.

Bij onze opruimklus vonden we namelijk een spiksplinternieuwe douche met stang en compleet met pluggen en schroeven op een plank op de verloskamer ( aan de dikke laag stof te zien hadden ze die niet gisteren gekregen haha) Ik heb met Bekalu ( hoofd VK) overlegd dat dit prachtig is voor de mensen die hier vies en stoffig binnenkomen en ook voor henzelf als personeel als hun dienst is afgelopen. Dit vond hij wel een goed idee. Ik heb maar gefluisterd dat zij tenminste een warme douche hebben in tegenstelling tot ons. Hij had de grootste schik en hij bleef maar bellen en aanvraag-briefjes schrijven. De loodgieter hebben we trouwens meteen maar in ons guesthouse uitgenodigd om hier ook een warme douche te maken, hij vond ons wel heel zielig, met alleen maar een koude....Morgen en overmorgen komt hij terug. De klusjesman heeft 2 zeepdispensers opgehangen. Hij had helaas z'n pluggen op. Dit zou eerst aangevraagd moeten worden en dit duurt heel lang. Ik had een helder moment en gaf hem 100 birr die ik toevallig in m'n zak had , dit is ca. 4 euro: morgenvroeg gaat hij eerst pluggen halen in de stad voordat hij bij ons komt! Dit is nou vriendjes maken! Als hij de pluggen heeft kan hij ook meteen de 'pessaria- haakjes ' ophangen (hij weet de herkomst niet, maar ik lach me slap) Er is hier zo weinig te koop dat ik niet eens zou weten of je wel officiële ophanghaakjes kan kopen in Soddo. Ik zal jullie morgen een foto sturen.

De electricien moest een stekker vervangen van het CTG apparaat want de draden lagen bloot en dit vindt moeder Marieke gevaarlijk met al dat vruchtwater etc., ging hij direct doen! Ik ken het Amhaarse woord voor ' bedankt' gelukkig. Dit hebben we in het vliegtuig geleerd van een Ethiopische circusartiest die in Moskou had opgetreden en naast blonde Debora zat, hij wou ons wel heel veel Amhaars leren, haha. Bedankt= ameseginallehu. Ik spreek het natuurlijk helemaal niet goed uit, maar je krijgt al die mannen wel aan het lachen!

Ondertussen zijn wij naar de farmacoloog gelopen die onze 2 dispensers gevuld heeft, dus het handenwas- project is meteen begonnen, op de zusterspost hebben we een rondje Sterilium gegeven! Super! De timmerman komt morgen om kasten te tekenen en te bouwen voor op de patienten-kamers. Er liggen namelijk allemaal gewaden en doeken op de grond omdat de patiënten hun kleding nergens kwijt kunnen en de schoonmaakster dweilt er vervolgens netjes omheen. Bekalu en wij willen graag een soort 'IKEA- kastjes ' met een deurtje ervoor.

Nog even iets heel serieus. Tussen de middag kwam ik even terug in ons guesthouse en toen zat er een hele familie met de zuid-Afrikaanse plastisch chirurg te praten die bij ons verblijft.  Dit was een voorlichtingsgesprek met een vertaler erbij. Deze familie kwam helemaal uit Soedan om door hem geholpen te worden! Hun dochter heeft enorme vergroeiingen in haar gezicht aan een kant als gevolg van neurofibromatosis. Haar ene oog kon ze niet meer dicht krijgen en haar wang was 3 x zo dik geworden en haar mond stond daardoor ook helemaal scheef. Hij gaat haar morgen opereren, het zal een langdurige operatie zijn. Wat nu zo leuk is dat ik allerlei instrumenten heb gekregen van NONA ( verloskundigen praktijk Doetinchem) zoals arterie-klemmen en chirurgische pincetten en ik had zelf nog wat naaldvoerders meegenomen en dacht : " Bij zo'n precisie-klus in het gezicht moet je geen verroest materiaal hebben." Hij was er heel blij mee! Hij laat het morgenvroeg meteen steriliseren en gaat het met deze grote OK gebruiken.

1. Carla koenderink:
    28 oktober 2013
    Bob de bouwer
  2. Jos:
    28 oktober 2013
    Altijd handig, van die hulpjes!
  3. Jacqueline Kramer:
    29 oktober 2013
    Super Marieke , ze zullen nog lang aan je denken met al die handige spullen
  4. Annemiek:
    29 oktober 2013
    Geweldig doet mij een beetje denken aan mijn verblijf in India waar ik mijn vriendin bezocht. Dat is al zeker 15 jaar geleden. Wel herkenbaar hoor. Top wat je doet en we volgen je kijk elke dag. Succes Gr Annemiek van der Sterren
  5. Anne Marie:
    29 oktober 2013
    In die paar dagen al zo veel kunnen betekenen/regelen. Top!!!
  6. S.kwakkel-picauly:
    29 oktober 2013
    het is elke dag spannend jullie verhalen te lezen en het is
    allemaal echt gebeurd ( hallo ). het is haast niet te geloven.
    jullie hebben al vele vriendjes aan je fiets hangen, altijd handig
    zondag is er bij mij ook iets opgehangen door erikjan het houten figuurtje lag al bijna 14 jaar te wachten maar het is gelukt.we kunnen niet zonder een handige mannenhand (hallo).