De Ethiopische markt

26 oktober 2013 - Soddo, Ethiopië

Het ' vervolg' komt nu pas, want we hadden vandaag wel water, maar geen internet... Ethiopie verrast ons telkens weer!

Vanmorgen om 10 uur worden we  opgehaald door Thomaskin (met een mooi overhemd aan). We besluiten om te lopen naar de markt, hier hebben we wel zin in. Via allerlei binnenweggetjes komen we er aan en daarna vallen we van de ene verbazing in de andere. Van alles te koop: levend 'spul' zoals kippen , geiten en schapen, een heleboel ezels als vervoermiddel, maar ook wat soorten groenten zoals wortels, aardappelen, uien, tomaten en...sperzieboontjes. We hebben de groenten bij verschillende kraampjes gekocht om iedereen wat te gunnen. Verder veel kruiden, koffiebonen, schoenen, kleding, sjaals, losse onbewerkte katoen, koffiepotten en verschillende manden. We hebben wat schrijf/ tekenboekjes gekocht wat we samen met een mooi potlood uit Nederland kunnen geven aan kindertjes op de intensive care.
We werden achtervolgd door zwerfkindertjes en erg arme mensen. Dit vond ik erg moeilijk. Thomaskin zei dat we ze niks moesten geven omdat we dan binnen hele korte tijd een horde aan zwervertjes achter ons aan hebben. Hij joeg ze dan ook weg voor ons. We zijn gelukkig niet bestolen, maar we hadden  ons geld en fototoestel dan ook wel op hele bijzondere plaatsen (er kan veel extra's in een voorgevormde Marlies Dekkers BH !)
Na de lunch met een  ' bombolino' (lijkt op een donut maar smaakt als een oliebol) gaan we in een taxi, de zgn. ' Bajaj' (driewieler). Dit is een hele happening want de chauffeur crosst overal tussendoor en maakt een extra rondje naar een veeverkoopplaats waar we als vrouw en als blanke een bezienswaardigheid blijken te zijn. We waren dan ook erg blij met de bescherming van Thomaskin!

1. Gaby:
    Hoi Marieke,

Best heftig en ik voel met je mee om niets te kunnen geven.
    Boeiend om jouw verhalen te lezen! Fijnnweekend, Bennie en Gaby
  2. Liesbeth en Louis Groenewegen:
    26 oktober 2013
    Hi,goede plek om geld op te bergen, maar een fototoestel? We zien het voor ons. Rust lekker uit in het weekend. Liesbeth en louis
  3. Marjan:
    Helemaal leuk de markt.
    Gelukkig dat je bij terug komst nog je geld en het fofo toestel had.
    Wat een enorm veel straatkinderen zijn daar. Je hart breekt soms.
    Ik kocht af en toe een groot zak brood en deelde dit uit aan de kinderen.
    Ook de bananen die vooraan in het dorp bij de vrouwen te koop zijn deelde ik dan uit.
    Maar, wat een ervaring. Neem dit mee in je verdere leven.
    Je bent bij thuiskomst nooit meer dezelfde als je was bij het weggaan.
    Heel veel plezier.
  4. Germienke:
    27 oktober 2013
    Goeie reclame voor Marlies Dekkers!
    Fijn ook om op een veeverkoopplaats een bezienswaardigheid te zijn... ;)

Mooi verhaal weer, Marieke. Ook al ben je ver weg, het is net of je het me persoonlijk vertelt.
  5. Hanny:
    Marieke,
    Wat een goed werk verrichten jullie zeg. Ik hoop dat alle goederen per boot ook goed aankomen, dan kan je je plannen laten uitkomen. Moeten jullie zelf koken, of doe je inkopen voor een hele afdeling?
    Wij hebben inmiddels wintertijd en een flinke herfststorm, ook de pepernoten staan op het aanrecht. Ik ga vanavond uit eten met mijn 4 andere collega's uit Hoofddorp. En dan dinsdag weer naar Rotterdam, met een hele kleine klas. Zal ik jullie de aantekeningen sturen (grapje).
    Veel succes en houd je taai.
  6. S.kwakkel-picauly:
    27 oktober 2013
    zaterdagmiddag heeft Erik jan weer laten weten dat er weer nieuws uit het verre land, dus maar gauw weer lezen .Het is geweldig hoe je ons op byzondere wijze al jullie belevenissen op papier weet te zetten
    Het is gewoon een feest om dit alles te kunnen volgen, we kunnen het gewoon op de voet volgen. Zo te zien heeft Bram in zijn genen de taaltrant van jou. Wat een verborgen talenten hebben onze kinderen en
    kleinkinderen. Omi is dan ook apetrots op ons nageslacht. Veel liefs en sterkte voor jou en Debora. Het kleine "wijfje" wordt dus goed bewaakt.
  7. S.kwakkel-picauly:
    lieve marieke en debora
    vandaag heb ik jullie bevindingen in ethiopie nauwkeurig gevolgd . Jullie waren al aardig voorbereid op jullie missie, maar er komen natuurlijk vele onverwachte situaties op jullie pad. ik ben er van overtuigd
    dat jullie inkasseringsvermogen aardig goed is, dus volhouden dat is altijd ons devies. je laat je niet zo gauw uit het lood slaan. we zijn natuurlijk apetrots op jullie. veel succes en veel liefs van Omi.
  8. S.kwakkel-picauly:
    27 oktober 2013
    heden middag zijn erik jan en familie en ik naar de zolder gegaan. hebben veel vergaard en aan het einde van de middag
    alles in onze auto geladen en morgen gaat alles naar de
    kringloop. we komen al aardig door de rommel heen, dus nog
    even doorgaan. het was heerlijk je stem zo dichtbij te horen.
    het was heerlijk om je stem zo dichtbij te horen toevallig
    waren erik jan en gezin bij ons om op de zolder wat te ruimen. het is prima gelukt en morgen gaat alles weg.
    je reisverslag was weer een feest om te lezen.
    groetjes en veel liefs van Omi ook voor debora.
  9. Miep Otten:
    27 oktober 2013
    Lieve Marieke. Wat geweldig om jouw belevenissen te lezen. Wat een indruk zal deze reis bij je achterlaten! Gelukkig ben je je humor in dit bijzondere land niet kwijtgeraakt! Ik kan in gedachten je schaterlach al horen terwijl je op de driewieler over de veemarkt scheurt. Vaak zul je ook schrijnende situaties meemaken, maar jij kunt nu het verschil maken en dat doe je zo te lezen, echt bijzonder! Geniet ook van deze bijzondere periode. Het zal altijd met je meereizen ook als je weer bij ons in Holland bent. Maak er een goede tijd van en in gedachten reis ik met je mee. Veel liefs van MIep
  10. Ans:
    28 oktober 2013
    Lieve Marieke,
    Wat 'n leuke verhalen schrijf je toch, geweldig om te lezen. Alles wat je meemaakt is bijzonder voor jou, maar ook voor ons. Wat zal alles 'n diepe indruk op jou maken. Met jouw enthousiasme zul je nog wel wat dingen voor elkaar krijgen daar. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat veel dingen die je meemaakt, zoals op de markt, moeilijk zijn. Ik kijk nu al uit naar jouw volgende verhaal. Liefs Ans
  11. Martha Vreeken:
    28 oktober 2013
    Lieve Marieke ,wat een mooi verhaal.Gelukkig hadden jullie wel water wat toch wel heel be langrijk is.Ik herken heel veel dingen die je beschrijft toen ik in Ghana was.kijk met belangstelling naar je volgende mail,heel veel werkplezier,gr martha