Kleine veranderingen....

26 oktober 2013 - Soddo, Ethiopië

Gisteren zijn  Debora en ik samen met Ruth, de hoogzwangere Nederlandse arts naar de apotheker geweest om te babbelen. Hij heeft een soort ' Sterilium' gemaakt, dit is zeep met alcohol die je zonder water kan gebruiken, hij heeft dit volgens de richtlijnen van het WHO gemaakt en dit voelde prima aan na gebruik  en rook lekker schoon:-) Het moet drogen aan de lucht. Ik heb hier pas 2 zeepdispensers ( meegenomen in de koffer) want de rest zit nog in de dozen die hopelijk binnenkort gaan arriveren. De tuinman van Caroline gaat deze week even kijken of ze misschien ergens in Soddo op het postkantoor staan. Jos kon op internet zien dat ze al wel in Ethiopië zijn....We gaan deze 2 zeepdispensers volgende week alvast laten ophangen op de verloskamers in overleg met Bekalu, hoofd verloskamers, vullen met de huisgemaakte zeep en starten met handhygiene.
Ik had deze week een klein stukje zeep neergelegd bij de wastafel, maar dit was de volgende dag weg. Het is dus duidelijk dat zeep vast aan de muur moet zitten!
Met Bekalu heb ik gesproken over het schoonmaken van de instrumenten. Hiervoor gebruikt hij een emmer met een verdunde chlooroplossing en daar worden de instrumenten in de week gezet. De volgende dag wordt het op een oud doekje te drogen neergelegd en daarna gaat het verpakt in een doek in de autoclaaf. Deze procedure duurt ca 3 dagen...Helaas zijn de meeste instrumenten verroest.
Ik heb bij hem 'in de week gezet' om een nagelborstel te gaan gebruiken( zit al in mijn koffer!) en de instrumenten na een tijdje in de emmer gestaan te hebben, af te gaan drogen en meteen weg te brengen naar de autoclaaf. Ik neem maandag maar eens een HEMA nagelborsteltje mee en als hij het ermee eens is, moeten we de technische dienst vragen om deze vast te leggen aan een ketting:-)
Ik heb al wat gescoord: ik had een goed werkende bloeddrukmeter gevonden in een rotzooidoos maar die was van de muur gekukeld en toen bij de rommel beland, zo gaat dat hier helaas. Bekalu heeft al een briefje geschreven voor de technische dienst om de bloeddrukmeter op te komen hangen in de spreekkamer. Ook vond ik een zakje waarop 'pessaria'  stond. Ik weet niet wat voor vreemde dingen dit zijn, maar ze zijn van hard plastic, er zitten  2 gaatjes in en een 'uitsteeksel ' en we gaan ze maar gebruiken als muurhaakjes om de verloskamerjassen aan op te hangen, die nu op een grote hoop liggen. Als ze hangen zal ik er een foto van maken, misschien dat het een van de gynaecologen bekend voorkomt?

Huiswerk voor mij deze week: ' vriendjes maken' bij de technische dienst....

Vandaag is het zaterdag en gaan we naar de markt. We willen graag naar de grote markt in Soddo. We worden van vele  kanten gewaarschuwd voor ' pickpockets' en nemen alleen een beetje geld mee. Maar Debora en ik hebben een lijfwacht gecharterd: Thomaskin, hij is electricien in opleiding bij de Amerikaanse huisgenoot Greg die  ' opperhoofd electra' is. Hij heeft er voor gezorgd dat ' Tommy' ons zal begeleiden en vooral blonde Debora veilig weer op de compound zal terugbrengen. ( Debora gaat met haar trouwring om mee naar de markt, haha.)
We gaan met de 'taxi' dit is een driewieler die door de stad sjeest, dit willen we meemaken!
We willen graag wat groente kopen want dit is hier in de kleine winkeltjes niet verkrijgbaar. We komen niet verder dan een paar uien  en knoflook. Wel zijn er heerlijke sinaasappels en bananen verkrijgbaar. We zijn benieuwd wat we vandaag weer gaan meemaken...wordt vervolgd.

1. Maayke:
    Hoi Marieke,
    Ik lees telkens met veel plezier je verhalen , je verwoordt je avontuur op een leuke manier.
    Groetjes Maayke
  2. Jos:
    26 oktober 2013
    Kleine veranderingen betekenen grote dingen.
  3. Anne Marie:
    Hey Marieke.

Haha, waar een pessarium al niet goed voor is. Geweldig!

Groetjes, Anne Marie
  4. Mieke Jansen:
    26 oktober 2013
    Dat je kon kwebbelen wisten we al,maar ook mooi op papier zetten(waar zou Bram het van hebben),en dat je elke dag ons deelgenoot maak van je leven daar en de tijd daarvoor neemt,super.
    Zo te lezen wordt het al aardig netjes daar,fijn om de jassen op te hangen aan de door jullie onbekende dingen!(helaas voor de dames die er een nodig hebben!)
    Ik denk dat je heerlijk kunt lachen na uitleg van de gynaecoloog hierover.Kijk weer uit na je volgende verhaal.
    Liefs Mieke
  5. Germienke:
    26 oktober 2013
    Handig dat je zo creatief bent. Ben benieuwd wat jullie gaan scoren op de markt.
    Complimenten trouwens voor je trouw aan je blog. Leuk voor ons, thuisblijvers. En wat een dik boek zal dit straks worden!

Succes verder en blijf je verwonderen, des te mooier zijn je verhalen.

XXX, Germienke
  6. Jacqueline Kramer:
    Hoi Marieke
    Weer een prachtig verhaal, ik zie en hoor je in gedachten al schateren als er weer iets geks gebeurt, groetjes en schrijf voort Jacqueline
  7. Erik en Wilmke:
    Hoi Marieke,

Wat een mooie verhalen heb je al geschreven en wat heb je al veel meegemaakt in deze korte week. En wat een geweldig werk doen jullie daar. Het vouwen moet je nog wel een beetje onder de knie krijgen, haha. Ga zo door en we we zullen je blijven volgen. En goed opletten tijdens de koffieceremonie, mag je dat thuis eens nadoen. Lijkt ons wel gezellig, weer eens wat anders dan een druk op de knop.

Liefs Wilmke en Erik
  8. Janny:
    Dag Marieke,
    Ik zie dat Mieke hetzelfde dacht: Waar denk je dat Bram dat van heeft. Jij beschrijft op zo'n wijze datgene je meemaakt , het lijkt alsof we er bij zijn, zo smeuiig!
    Liefs en tot het volgende hoofdstuk...
  9. Marianne:
    Lieve Marieke,
    Wat een geestdrift....elke dag een verhaal....als we het afdrukken is je boek bij thuiskomst al af...en dan nog de foto's.
    Maak daar maar een apart boek van. Ik probeer het elke dag te lezen ; zelfs op visite bij mijn schoonmoeder lees ik het blog op mijn telefoon ..wonderbaarlijk. .zo ver weg en toch zo dichtbij... dank je voor het beschrijven van jullie belevenissen en nog heel erg veel plezier en verbazing over de andere wereld die eigenlijk ook de onze is. liefs van je nichtje
  10. Bram Peulers:
    Hoi mam,

Half uur geskyped! Alsof je hier in mijn kamer zit je verhalen te vertellen. Leuk hoor! Binnenkort weer :) Fijne avond nog en groetjes aan Deborah.

XX
  11. Sabine Elfers:
    29 oktober 2013
    Lieve Marieke, Ik denk elke dag aan jou. Net alle verhalen gelezen..je bent een schrijfster! Je geeft een heel "dichtbij gevoel" Ik weet dat je alles in het werk stelt om "het" te realiseren en daardoor maak jij het verschil! Zet 'm op en pas ook goed op jezelf. Liefs Sabine E.