Een uitstapje naar de Ajora-watervallen

1 november 2013 - Soddo, Ethiopië

Vanmorgen bij een bevalling geweest die door een Ethiopische collega begeleid wordt. Het kind ligt niet helemaal goed ( AAA) en dit geeft wat stagnatie en een opstandige mevrouw. Ik heb voorzichtig wat tips gegeven als : " het hoofdje blijft waarschijnlijk zo hoog staan doordat de blaas vol zit, misschien wil je catheteriseren?" Ik schrok van het feit dat ik toen zag dat ze ging catheteriseren met een eerder gebruikte disposibel catheter...nou ja, deze had wel in een chlooroplossing gestaan!
Het was een bijzonder gezicht dat Mw. uit zichzelf de hele tijd in een andere houding wou liggen dan de Ethiopische vroedvrouwen gewend zijn en dat was op handen en knieën! Het is opnieuw opvallend dat zo 'n gesprek niet heel zachtaardig gaat... Ik ben maar bij het hoofd van deze Mw. gaan staan en haar lieve Nederlands woordjes ingefluisterd. Dit kwam wel goed over( stem en lichaamstaal is internationaal!) want ik kreeg dikke kussen achteraf.
We hebben het er achteraf over gehad met de collega's ( er stonden ineens 3 Ethiopische vroedvrouwen bij de bevalling) en verteld dat  we de vrouwen in Nederland vaak een poosje op handen en knieën zetten op het verlosbed met deze ligging van de baby, zodat het hoofdje kan draaien. Hier waren ze wel in geïnteresseerd. Mw. is gelukkig goed bevallen.  Het is voor ons opvallend dat er geen privacy- regels zijn op de verloskamer. . Iedereen loopt maar in en uit, zelfs de schoonmaakster liep met een zwabber rond en de elektricien was naar mij op zoek en kwam de verloskamer oplopen....( ik heb hem direct weer weggebonjourd). Is er wel respect voor de barende vrouw, wat is hier aan de hand?

Met het 'kleine mannetje zonder naam' is het vandaag onveranderd (stabiel slecht): de borstkast trekt nog net zo in als gisteren. Vanmorgen hebben we tot onze grote schrik gehoord dat de enige kinderarts uit het ziekenhuis de eerste weken afwezig blijft door familieomstandigheden.  De borstvoeding komt gelukkig goed op gang en dit kan hij goed verdragen. Dit is hier essentieel vanwege de goede antistoffen! Helaas kan hij nog niet gebuideld worden ( 'kangaroeen') omdat de CPAP dan telkens uitvalt, maar moeder en oma geven hem wel veel vitamine L van de Liefde door hem vaak te aaien.

Vanmiddag hebben we een uitstapje gemaakt naar de Ajora-watervallen. De watervallen zijn prachtig maar de weg ernaartoe was ook een belevenis. We zijn opgehaald door Hasabu, een OK- assistent en een chauffeur met een 4-wheeldrive (Landcruiser). Nou dat was nodig! De weg was bereslecht met heel veel gaten en kuilen door de regentijd die net achter de rug is. Er kwam blijkbaar heel weinig verkeer langs want de kindertjes kwamen overal vandaan om achter de auto aan te kunnen rennen: we zijn dan ook wel een enorme bezienswaardigheid, en dan ook nog eens 'wit'!  Ze roepen : 'birr' ( Ethiopisch geld) en ' bottle' ze willen graag onze gratis waterflessen hebben want die verzamelen ze en kunnen ze verkopen. De weg is zo slecht dat de auto maar langzaam kan rijden en de kindertjes hangen aan de bumper. De chauffeur hangt regelmatig uit het raam om ze weg te jagen.

Er wordt in dit gebied momenteel gember, koffie en avocado's geoogst. De gember en de koffiebonen liggen overal te drogen op de grond. Vrouwen komen van het land en lopen langs de weg met manden te sjouwen op hun hoofd, op hun rug en aan de arm. We hebben lekkere avocado's gekocht aan de kant van de weg en vanavond staat dit op het menu!

We hebben wat foto's gemaakt bij de waterval en genoten van het prachtige uitzicht. Daarna zijn we begonnen aan de terugreis. Een van de Zuid-Afrikaanse artsen, Margaritha, die in ons guesthouse verblijft was ook mee, het was heel gezellig. We hebben veel gebabbeld met  Hasabu over Ethiopische gewoonten en tradities en zijn veel wijzer geworden. Ik weet nu waarom de koe in de hut/ slaapkamer stond gisteren. De meeste boeren hebben hooguit 5 koeien, ze zijn zeer kostbaar en hen dus ook zeer 'dierbaar'. En...'s avonds en 's nacht liggen de hyena's op de loer om ze aan te vallen!

Sorry vandaag geen foto, deze watervalfoto komt morgen, want mijn Helpdesk ( Debora) ligt al in bed en ik als digibeet heb geen internetverbinding op de laptop... Maar gelukkig wel op de  iPad! De foto's houden jullie tegoed.

1. Ria Tuenter:
    1 november 2013
    Kan me voorstellen dat elke barende vrouw heel erg blij is met jouw lieve en rustige stem dicht bij hun oor. Zet 'm op Marieke!
  2. Germienke:
    1 november 2013
    Natuurlijk snap ik dat het heel vreemd is dat iedereen tijdens een bevalling zomaar kan binnenlopen, maar het beeld van de werkster met de zwabber en de electricien met een vraagje is natuurlijk hilarisch en krijg ik niet uit mijn kop. Ik schiet er steeds spontaan van in de lach.
    Fijn dat jullie ook tijd vinden om "toeristische" uitstapjes te maken, maar ik weet zeker dat dit een dubbelfunctie heeft. Je hoort en ziet zoveel over de Ethiopische gebruiken en (eigen)aardigheden, dat dit je vast in het werk weer van pas zal komen.
  3. Germienke:
    1 november 2013
    Je zal wel geen foto hebben van die werkster en die electricien, he?
  4. Dianne P:
    Ha Marieke
    Leuk dat jullie ook andere dingen doen en vertellen van buiten het Soddo ziekenhuis, al blijven blijven jullie in ons ziekenhuis een onderwerp van gesprek tijdens de koffie (vandaag tijdens de MOET). Wij leven met jullie mee en genieten van je verhalen. Ga zo door, met kleine dingen kun je echt een verschil maken!
  5. Lidy:
    Hoi Marieke
    Wat maken jullie veel mee. Wat hebben wij het hier dan gemakkelijk met al onze spullen die we zo kunnen pakken. Het is elke keer weer leuk om jullie belevenissen te lezen. Je kunt er straks een boek over schrijven. Misschien een idee?
  6. Martha Vreeken:
    Hoi Marieke,
    Wat een belevenis iedere keer weer heel gezellig zo met jullie mee te"reizen"Fijn dat jullie ook je ontspanning hebben.
    Liefs en een dikke knuffel Martha.
  7. Aniek Luesink:
    Hallo Marieke,

Wat maken jullie veel mee, erg leuk om allemaal te lezen.
    Heel veel succes en plezier nog!!

Groetjes Aniek
  8. Helma van Wijngaarden:
    2 november 2013
    Meiden wat een schitterende foto's, dat is echt genieten!! Hebben jullie ook wel verdiend hoor!
    Wat maken jullie veel mee.
    Marieke, had je gezicht graag willen zien dat er zomaar mensen binnen lopen bij een bevalling! In Nederland is dit ondenkbaar!!Het is echt een hele andere wereld. Knuffel
  9. Margreet:
    3 november 2013
    Hoi Marieke,
    Ook een bijzonder verhaal van de bevalling in AAA. Lijkt me best lastig voor je om er naast te staan, terwijl je soms andere (goede) ideeen hebt. Mooi dat je de barende zo toch kon ondersteunen!
    En prachtige foto's van de watervallen! Fijn dat je ook tijd hebt voor ontspanning. Geniet er van!
    groetjes van Margreet
  10. Rita:
    5 november 2013
    Wat een ervaringen! Als al die mensen zo in en uit kunnen lopen , dan moeten wij misschien ook niet zo moeilijk doen! Beloofd nog wat voor de verbouwing op B2! wanneer die dan ook maar plaatsvind, haha!