En zijn naam is: " Eju"

2 november 2013 - Soddo, Ethiopië

Vrij weekend! Dr Mark Karnes, de Amerikaanse gynaecoloog, komt vanmorgen even bij ons guesthouse langs. De moeder van 'het kleine mannetje zonder naam' moet eigenlijk gaan kolven om de borstvoeding te stimuleren, maar de elektrische kolf is helaas kapot. Of ik misschien nog een idee heb? Wat is hij toch enorm betrokken bij dit kindje, net als zovelen in Nederland!

Hij vertelt daarna over een " terrible case" van gisteravond. Een mevrouw uit het buitengebied heeft > 12 uur zitten persen op een kind dat in dwarsligging lag. Het kind was overleden bij binnenkomst. De moeder kwam met een doorgescheurde baarmoeder en blaas binnen en heel veel bloedverlies! Hij heeft samen geopereerd met de Australische chirurg en mw.ligt nu in kritieke toestand op de IC. (De verdere details zal ik jullie besparen) Dit is dramatisch voor deze mevrouw! (Als ze het overleeft tenminste). Incontinentie is hier een ernstige handicap omdat er niet of nauwelijks incontinentiemateriaal is. Zo'n persoon wordt verstoten uit de gemeenschap omdat ze ruikt....
Ik was helemaal perplex bij het aanhoren van dit horror-verhaal! Er moet nog ontzettend veel onderwijs gegeven worden hier!!

Ik ben even naar de kliniek gelopen om een handkolf te brengen en het afkolven samen met de moeder te gaan doen. Dat ging prima. Ik heb het een keer voorgedaan en daarna nam haar zus het over en binnen hele korte tijd was er 45 ml afgekolfd, terwijl haar kindje maar 12 ml kan drinken. Ze is hartstikke trots en ik ga het samen met haar geven.
Haar zoontje heeft sinds vandaag een naam: Eju  ( een bijbelse naam).
Hij mag iedere 3 uur 12 cc met een spuitje hebben en dit gaat goed. Hij probeert wat te zuigen aan het spuitje. De verpleging heeft een stukje infuusslang vastgemaakt aan een 10 cc spuit, werkt prima!  Sondevoeding kan niet omdat hij de CPAP nog nodig heeft, dus zijn ieniemienie neusgaatjes zijn al vol.

Ik ga hem vanmiddag maar eens een rompertje brengen, dit zal er wel lachwekkend uitzien want het is maat 50-56 en hij heeft geen luiertje om het op te vullen,haha. Ik heb nog maar 1 badcape hier in de guesthouse en daar staat toevallig een hele stoere auto op. Nou ja dat moet dan maar mee, want de anderen zijn veilig achter slot en grendel  in de kliniek en de sleutel heeft Bekalu, daar kunnen we het weekend niet bij :-)
Ik hoop dat de verpleging toch gelijk gaat krijgen met hun voorspelling dat hij het wel gaat overleven!

1. Mieke Jansen:
    Hallo Marieke
    De naam klinkt goed voor dat kleine manneke,de sterken overleven in een land waar jullie werken maar het blijft natuurlijk spannend.
    Wat een verschrikking die Mevrouw van vrijdagavond.
    Moedig en knap van de artsen om de strijd aan te gaan met waarschijnlijk beperkte middelen voor zo,n operatie.
    En nu maar hopen op een klein wonder.
    Voor jou en Debora een fijn en rustig weekend.
    Liefs Mieke
  2. Gaby:
    Hoi Marieke,

Hopelijk heeft de mevrouw een beetje geluk en vallen de beschadigingen tegen verwachting in nog mee!
    Heel veel respect voor het werk dat jullie verrichten!
    Ik ben zeker dat de moeder van Eju het rompertje prachtig vindt. Groetjes en een een fijn weekend, Gaby en Ben
  3. Carla koenderink:
    Fijn weekend!!!!!
  4. Marjan:
    2 november 2013
    Marieke: ik heb vorig jaar een heel aantal electrische kolven meegenomen.
    Ik kan mijzelf niet voorstellen dat deze allemaal stuk zijn.
    Vraag even bij Ruth, daar heb ik ze toen achter gelaten.
    Er zaten veel schelpen, slangetjes en flesjes bij.
    Veel plezier
    Marjan
  5. Adrie:
    2 november 2013
    Mariek wat een verhalen, regelmatig lopen de rillingen over de rug van emotie, ongeloof en loop ik in mijn zelf te gniffelen als ik lees hoe jij met situaties omgaat en op zijn Marieks dit aanpakt en soms oplost. Fijn dat er ook tijd is voor ontspanning en dat je kan genieten van het land.
    Leef met jullie mee en kijk iedere keer weer uit naar je belevenissen.
  6. Anne Marie:
    2 november 2013
    Wat een verhalen weer. En wat fijn dat je een handkolf hebt. Wens jullie een fijn weekend. Groetjes
  7. Ditte en Marijke:
    Ha Marieke,
    Samen zitten we gezellig te eten en hebben je blog erbij gepakt. Wat een verhalen, echt mooi om te lezen. Indrukwekkend!
    Ditte is trots dat de badcapjes het doen!
    Goed om te horen dat je daar zulk goed werk doet, met zo weinig middelen. Wat hebben wij het dan luxe!
    Marieke , het ga je goed, we zijn benieuwd naar je verhalen als je terug bent.
    Groetjes, Ditte en Marijke
  8. Germienke:
    2 november 2013
    Die Eju is een superventje. Ben benieuwd naar de foto van hem in zijn te grote rompertje en stoere badcape met autoprint.
  9. Jacqueline Kramer:
    2 november 2013
    Geweldig weer al die verhalen , ik duim dat het manneke het overleeft, evenals die Mw. Blijf schrijven ik ben al weer benieuwd naar het volgende, maak je er straks een boekje van met foto's? Dat zal wel succes en groeten jacqueline
  10. Anneke:
    2 november 2013
    Vandaag voor het eerst (pas!) je reisverhalen gelezen en de prachtige foto's gezien: slecht=dat ik het zo lang heb laten duren, goed=dat het op deze manier leest als een spannend boek, ik kon er niet mee stoppen en ben absoluut 'verslaafd'!
    Wat mooi dat je dit allemaal mee mag en kan maken, wat goed dat je zoveel betekenen kan en wat schrijf je het allemaal 'herkenbaar' op: ik zie en hoor je het (écht op z'n Marieke's) doen!
    Geniet van jullie vrije weekend! Liefs JAnnekeJA
    PS Toevallig beschrijf ik mijn Pieterpad-verhalen ook op reislogger.nl: misschien leuk voor als je er 'ooit' weer eens tijd voor hebt....
  11. Rianne:
    3 november 2013
    Wat een belevenissen weer. Hopelijk gaat de mw het redden. Wat zal dit allemaal een indruk maken, voor mij al om te lezen en jij maakt het allemaal van dichtbij mee. Geniet van je vrije weekend!
  12. Helma van Wijngaarden:
    3 november 2013
    Eju is een vechtertje , hoop intens dat hij het overleeft en die mw ook.
    Wat heftig allemaal weer wat jullie meemaken.
    Geniet van jullie vrije weekend.
  13. Ria Belterman:
    Hoi Marieke
    Wat een mooie naam voor dat kleine manneke,Eju!!
    Wat doe je goed werk daar, maar...s nachts wel slapen he!
    Gr Ria