Voorbereidingen op de reis naar Ethiopië

15 september 2013 - Zelhem, Nederland

Op 21 oktober '13 ga ik voor bijna 6 weken naar Soddo in Ethiopië. Dit ligt ca. 400 km ten zuidwesten van Addis Abbeba. Debora van Winsum, studiegenootje en collega in ziekenhuis Assen, en ik gaan samen en we hebben er veel zin in. In de afgelopen maanden hebben we ons goed voorbereid op onze ‘missie’, nl. les geven aan verloskundigen en verpleegkundigen op de verloskamers van ziekenhuis in Soddo. Eerst  verdiept in de manier van leren en het niveau van de kennis van Afrikaanse zorgverleners, daarna lessen gemaakt, van veel plaatjes voorzien en vertaald in het Engels. Sommige stroomschema’s voor calamiteiten in de verloskunde zijn geplasticeerd om daar achter te laten en we stoppen hands-outs in de koffer, als lesmateriaal.

Verder zitten er een babyreanimatiepop en een fantoom in de koffer om goed mee te kunnen oefenen, een ‘oprolbaar Whiteboard’ (ideetje van de verkoper van Staples om een groot wit vel papier te lamineren waarop je met whitboardmarkers kan schrijven).

We gaan samenwerken met de verloskundigen op de verloskamers om ook praktische vaardigheden aan te leren en ook onze uniformen en klompjes gaan mee in de koffer.

We zijn heel druk geweest met artikelen verzamelen, waar grote behoefte aan is in Ethiopië.We hebben veel gekregen, zoals instrumenten voor de bevalling en navelklemmen die verzameld zijn door de verloskundigenpraktijk NONA in Doetinchem, een metalen babyweegschaal, gekregen van collega Ellen Plaschek, een doptone, stethoscoop en babyrompertjes (Serious Request, toepasselijk), een grote zak met pennen (om uit te delen) en een groot aantal babymutsjes van mijn vriendin en collega Christa Smeenk, een heleboel badcapejes, hydrofiel luiers en hoeslakens van vriendin Ditte Eykelboom, een boodschappentas vol met KIWI’s (vacuümcups voor een kunstverlossing) van vriendin en collega Corine Verhoeven (met dank aan het Maxima Ziekenhuis te Veldhoven), 15 zeepdispensers + flacons gekregen van het Slingeland ziekenhuis (met dank aan Luc van Asselt en Hans te Vrugte), allerlei documentatie over handhygiëne verzameld door de ziekenhuishygiëniste Marion Veendijk in het Slingeland ziekenhuis, een portabel UV-lamp om te checken of de handen goed gewassen zijn via firma Hartmann. En de verpleegkundigen van B2 verzamelen disposibel materiaal wat over de datum is of 1x gebruikt is en dit ligt keurig schoongemaakt voor mij klaar. Het is fantastisch dat iedereen zo enthousiast reageert en meedenkt!!

Ook nemen Debora en ik de inhoud van onze verlostassen uit de eerstelijn mee (instrumenten, beademingsballon, unster, bloeddrukmeters, stethoscopen en doptone om het hartje mee te kunnen horen)

Ik heb regelmatig gemaild met een kinderarts in ziekenhuis Soddo over de dingen die ik mee zou nemen of opsturen van te voren om vooral geen onnodige dingen mee te hoeven nemen. Het zou toch ook zonde zijn als we dingen meenemen of opsturen die niet gebruikt worden en daar op een plank belanden. Bovendien is er geen afvalsysteem zoals in Nederland.

Van het geld dat ik kreeg van de vele lieve mensen voor mijn 50ste verjaardag, heb ik veel kunnen kopen. De hoeveelheid Euro’s was enorm,  maar vooral ook de wensen en lieve woorden die op de kaarten, mails, bankafschriften enz. stonden waren ontroerend!I

Ik heb gekocht: een babyreanimatiepop, een fantoom, mooie verloskunde boeken, 2 digitale babyweegschalen, 2 klokken voor op de verloskamers, oplaadbare batterijen met opladers, babythermometers, prachtige zwangerschapsposters ( educatie), navelklemmen, slijmzuigers, niet steriele handschoenen, omdat dit allemaal niet of nauwelijks verkrijgbaar is in Ethiopië.

Een aantal maanden geleden heb ik een wensenlijstje gevraagd aan de Amerikaanse gynaecoloog die daar voor een bepaalde tijd is. Dit zeer bescheiden wensenlijstje bestond uit 2 babyweegschalen, 2 klokken, babythermometers, een kast voor op de verloskamers en helemaal onderaan stond een douche voor de verpleegkundigen en verloskundigen. Dit laatste vind ik erg belangrijk ivm de hoge moeder-en babysterfte in Ethiopië  aan infecties en heb een aantal weken geleden geld gestort, wat zorgvuldig beheerd wordt door de Nederlandse kinderarts, Ruth Malu, die daar woont en werkt. Ze zijn alvast begonnen met het maken van kasten op de verloskamers en de douche is hierna aan de beurt ( want ik moet mijn fans natuurlijk wel wat kunnen laten zien, haha!).

Op 10 september  hebben Jos en ik 4 dozen van 10 kg ingepakt en deze worden alvast verzonden. We hebben hier vooral artikelen in gedaan die we niet voor de lessen nodig hebben. Hopelijk komen deze over 2-3 weken mèt inhoud aan in Soddo...

We mogen 46 kg p.p. meenemen aan bagage in het vliegtuig, dus het wordt nog 'passen en meten'...

Walkthrough Soddo Christian Hospital (YouTube):

Foto's Soddo Christian Hospital:

1. Mieke Jansen:
    21 september 2013
    Lieve Marieke

Ga je zeker volgen en wens je een succesvolle tijd daar.Hopelijk schalt daar ook je aanstekelijke lach door de verloskamer.
    En Jos,Bram en Annemiek ,jullie gaan haar missen maar zullen zeker trots op haar zijn.
    Een knuffel van Mieke Jansen
  2. Heidi Goudkuil:
    30 september 2013
    Hoi Marieke, wat een bijzonder en mooi avontuur ga je tegemoet. Je gaat een verschil maken daar waar het zo hard nodig is, super!! Ik ga je zeker volgen en wens je heel veel succes en plezier. Groetjes, Heidi
  3. Wendy Plant:
    Wat mooi en bijzonder !!
    Heel veel succes !!
  4. Boukje:
    1 oktober 2013
    Wij wensen je heel veel succes samen met je collega uit Drente Lijkt me prachtig om dit te kunnen doen
  5. Seebe:
    1 oktober 2013
    Wat gaaf en dapper dat jullie dit gaan doen. Heel veel succes.
  6. Mirjam Rosegaar:
    Dag Marieke,

Wat een bijzonder goed doel!
    erg leuk dat je dit gaat ondernemen!

Ik wens je veel succes en natuurlijk veel werkplezier!

Keep up the good work!

Groetjes, Mirjam
  7. Bea Hoogendoorn:
    Hallo Marieke,
    Een mooi en zinvol project. Die 6 weken zijn zo voorbij. Veel succes en geniet ervan.
    Groeten Bea Hoogendoorn
  8. Sonja:
    2 oktober 2013
    Hoi Marieke , wat mooi dat jullie dit gaan doen veel succes maar ook veel plezier , jullie zullen zeker bijzonder dingen zien
    groeten Sonja
  9. Erik en Wilmke:
    3 oktober 2013
    Marieke, veel succes aldaar. We zullen je zoveel mogelijk blijven volgen. Zal niet altijd lukken vanaf onze vakantieplek maar doen ons best. Liefs van ons
  10. Ben & Anita:
    Lieve Marieke,

Wat geweldig dat je dit mag doen! We zijn nu al trots op je en wensen je een goede reis en "vruchtbare" tijd!

Liefs,

Ben en Anita
  11. Carla Groot Roessink:
    3 oktober 2013
    Beste Marieke, ik wens je onwijs veel succes in dit verre land met zoveel tekort aan goede spullen. Ik blijf je graag volgen. Jij was verloskundige van mij 20 jaar geleden en ik ben een goede kennis van Lian Politiek.
  12. Peter Lugten:
    4 oktober 2013
    Hoi Marieke,

Leuk dat je je ervaringen en belevingen met ons wilt delen. Ik ga je zeker volgen. Ik heb overigens nog een echo apparaat staan. Mocht het zinvol zijn voor waar je naar toe gaat, dan moeten we maar eens overleggen hoe we het aldaar krijgen.

Groet Peter Lugten
  13. Ingrid:
    4 oktober 2013
    Mooie site, Marieke!! We gaan je zeker volgen. Superspannend allemaal.
    Liefs,
    Ron en Ingrid
  14. Pascal Mussen:
    9 oktober 2013
    Hallo Marieke en Deborah, wat zijn jullie toch een keien...
    Echt zo geweldig wat jullie gaan doen...
    Heel veel werkplezier daar ginder!!!
    Ik kijk al uit naar jullie verhalen als jullie terugzijn.
    Pascal.
  15. Bram Peulers:
    Hoi mam,

Na al deze mooie reacties kan ik natuurlijk niet achterblijven. Ik vind het echt fantastisch wat je gaat doen! 6 weken lang onze kennis overdragen naar de verlos-'kamers' van een land waar ze het niet zo luxe hebben zoals wij het hier hebben. En dat ook nog met die taalbarrière. Knap hoor. Maar dat gaat je lukken!

En wat te denken van al dat materiaal dat je per boot en per vliegtuig verscheept. Laten we niet vergeten dat ook pap je hierbij goed helpt. Echt mooi dat jullie dit samen zo voor elkaar krijgen.

Je bent al maanden bezig met voorbereiden en dé dag komt sneller dichtbij dan je denkt. Maar voordat het zover is gaan we nog even een gezellig feessie bouwen hoor! Tot volgende week zaterdag.

Ben super trots op je!

X Bram

Ps. 6 weken is best wel heel lang eigenlijk, haha.
  16. Adrie:
    Hallo Marieke,
    Wat vind ik het nu al leuk om jouw belevenissen te gaan volgen van dit grote avontuur en de prachtige missie. Dapper en top dat jij dit samen met Debora gaat doen. Het zegt zoveel over jou!!
    Ik wens je héél véél suc6 bij de laatste voorbereidingen en het gaat heel bijzonder worden. Ik hang aan je "lippen" bij het vertellen van je ervaringen via deze blog :)
    dikke knuffel van A3.
  17. Carla koenderink:
    11 oktober 2013
    Hey Marieke ik geniet van de voorpret en weet zeker dat je een geweldige tijd zal hebben.

Ga je natuurlijk wel missen snachts;)
  18. Margreet:
    Hallo Marieke,
    Wat leuk om je blog te lezen! Ik ga je zeker volgen!
    Ik wens je heel veel succes in Ethiopië en een hele fijne tijd daar!
    groetjes van Margreet
  19. Gea Vije:
    Hoi Deborah en Marieke,
    Nog 12 nachtjes slapen en dan is het zover, spannennnnnd, zou graag mee willen, maar ik moet nog even wachten. Wat goed dat jullie zoveel spullen hebben kunnen verzamelen en kopen. Ik wens jullie heel veel plezier en wijsheid en hoop (en verwacht) dat het een mooie ervaring zal worden, ik kan niet wachten jullie ervaringen te horen.
    X Gea
  20. Helma van Wijngaarden:
    Lieve Marieke,
    Mooie site, super om dit allemaal te lezen.
    Fantastisch dat je dit gaat doen samen met Deborah.
    Wij gaan je zeker volgen via je Blog.
    Doe voorzichtig en vooral genieten van deze unieke kans.

Zijn super trots op je.

Dikke knuffel,
    Ed helma
  21. Anne Marie:
    13 oktober 2013
    Hoi Marieke

Aftellen is begonnen, helaas geen plek in het koffer of drager nodig ;-) Heel veel plezier en succes, ben heel benieuwd naar je verhalen. Grtjs....
  22. Liesbeth en Louis Groenewegen:
    Beste Marieke,
    Via Bram kregen we jouw weblog te lezen. Fantastisch wat je gaat doen. Een schoonzus werkt in Zambia met weeskinderen.Hulp is in dit soort landen ( jammer genoeg) hard nodig. Met de steun van jouw gezin en vrienden zul je zeker veel goeds kunnen doen..We zullen je reis met veel belangstelling volgen. Wees voorzichtig en kom terug met een goed gevoel over jullie inzet. Groeten Liesbeth en Louis (ouders van Aoife)
  23. Kees Walree:
    Hoi Marieke,

ik heb je voorbereidingen gelezen en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Wat een onderneming. Ik heb me ook eens verdiept in de werkomgeving, waar je 6 weken gaat werken. Dit doet mij herinneren aan mijn jeugd, als er een missionaris op school kwam vertellen over de arme mensen in Afrika. Ik wilde gelijk weer zilverpapier sparen en doppen van melkflessen. Ik vind het knap dat je dit avontuur aangaat. Dit geeft eens te meer aan hoe jij in het leven staat en geroepen voelt anderen te helpen. Het zal je zeker vormen in de toekomst. Ik ga je zeker volgen op je blog en een hart onder de riem steken als dat nodig mocht zijn. Ik heb voor jouw bloglezers een link naar foto's van jouw werkomstandigheden toegevoegd. https://plus.google.com/photos/101179738249846638489/albums/5249592335642179825?banner=pwa . Indrukwekkend. Ik wens je veel werk- en leerervaring. Ik ben benieuwd naar jouw reisverhaal en misschien wel ouderwetse dia-avonden.
    Ook jouw bewonderaar professor doctor Jan Smalhand heeft mij gevraagd jou een fijn verblijf toe te wensen. Mochten er vragen zijn over afnavelen, dan kan je hem altijd bereiken via mij. Goede reis.

ደህና ሁኑ (da-he-naa hu-nu) Tot Ziens
    xxKees
  24. Jos:
    Lieve Marieke,

Nog een paar daagjes en dan moeten we het zes weken zonder jou doen.
    We zullen je missen!
    Je bent maanden druk geweest met de voorbereidingen en hebt alles tot in de puntjes geregeld.
    Jij en Deborah gaan heel goed werk verrichten in Soddo Ethiopië.
    We zijn allemaal super trots op jullie en we hopen dat alles gaat lukken.
    Leuk dat je een reisblog bij gaat houden zodat we jullie ervaringen kunnen volgen.
    Ik wens je heel veel succes maar ook veel plezier op deze trip naar Afrika!

Liefs, Jos
  25. Germienke:
    Lieve Marieke,

Hoewel ik je net nog een klein uur aan de telefoon heb gehad, pak ik ook nog even mijn kans om je zwart-op-wit het allerbeste te wensen bij je Ethiopie-avontuur. Ik ga veel aan je denken en ben blij dat ik je via je blog een beetje kan volgen. Mooi dat je je droom waar kunt gaan maken door je in Afrika in te zetten voor de medemens. Je doet je hele leven al niet anders, maar dus nu ook in Afrika. Ik weet zeker dat jij in die zes weken daar met jouw sprankelende aanwezigheid voor de mensen echt wat verschil gaat maken. Jouw vele voorbereidingen zeggen al genoeg. En ook na je verblijf laten de mensen daar je vast niet meer los. Lieverd, heel veel plezier, inspiratie en succes gewenst daar en een 'behouden vaart'. Enne.... vergeet je zelf niet.

Veel liefs,
    Germienke
  26. Christa:
    15 oktober 2013
    Lieve Marieke,

Wie had dat gedacht, dat juist jij, van ons "clubje" uit Heerlen, naar Ethiopië zou gaan. Ik ben heel erg onder de indruk van wat je tot nu toe hebt gedaan en wat je daar in Ethiopië gaat doen. Ik ben er van overtuigd dat je, met al je kennis, ervaring, enthousiasme en liefde een onuitwisbare herinnering achterlaat in Ethiopië. Ik ben zo trots op je!!!

Lieve groet, Christa
  27. Sandra:
    15 oktober 2013
    Lieve Marieke,

Ik ben heel erg benieuwd naar je verhalen en alles wat je mee gaat maken. Ik wens je vast een hele goede reis toe en weet zeker dat je het heel goed gaat doen daar in Afrika!!
    Een hele goede tijd en doe voorzichtig!

Liefs Sandra
  28. Hans Oosterink:
    16 oktober 2013
    Ik zal m'n buurvrouw wel gaan missen ..........
  29. Jos:
    16 oktober 2013
    Prachtige foto's van Soddo Christian Hospital, medewerkers en omgeving!

30. Germienke:
    16 oktober 2013
    Wauw, wat een mooie foto's. Goed om een indruk te krijgen van waar je terecht komt, Marieke. En zo te zien past jouw glimlach daar feilloos tussen!
  31. Maayke:
    Hoi Marieke,
    leuk om zo te lezen , ik hoop dat je een hele leuke en leerzame (voor jou en de hulpverleners daar) tijd hebt . Ik ga deze blog zeker volgen en hoop dat we als je terug bent snel samen nachtdienst hebben om je verhalen live te horen.
    Lieve groetjes Maayke
  32. Christine:
    18 oktober 2013
    Veel veel succes en plezier! Geweldig dat je je zo inzet! Heel veel groetjes van ons.
  33. Ria Belterman:
    Lieve Marieke
    Bijna is het zover,dan gaat de reis beginnen, super dat je dit gaat doen, heel veel respect!!!
    Ik ga je zeker volgen, (heb je 1 zakje pindapepsels meegenomen om ook daar af en toe aan me te denken???)
    Heel veel succes en liefs van mij Ria
  34. Gaby:
    Hoi Marieke,

Nog even en de grote reis gaat beginnen. Ik weet zeker dat het een groot success wordt. Ik verheug mij nu al op jouw reisverslagen te mogen lesen. Goede reis!!!!
  35. Marianne:
    19 oktober 2013
    Marieke heel veel succes en plezier,ik zal je volgen in je verhalen.
    lieve groet Marianne.
  36. Helma van Wijngaarden:
    19 oktober 2013
    Wat een geweldige foto's, mooi om te zien op welke plek jij straks gaat werken.Nog even en de grote reis gaat beginnen.
    Lieverd heel veel succes en plezier.

Dikke knuffel,
    Helma
  37. Jacqueline Kramer:
    20 oktober 2013
    Hoi Marieke, heel veel succes daar en ik ga je zeker volgen.
    Zet hem op, groetjes Jacqueline
  38. Gerhard Simonetti:
    Hoi Marieke,
    Wij (Els en ik) wensen je een heel goede en veilige reis en natuurlijk een geweldige tijd in Soddo. Heel veel succes daar.
    Blog wordt gevolgd.
    Gerhard Simonetti
  39. Mieke en Willem Stokman:
    Dag Marieke,
    Wij wensen je heel veel succes met dit prachtige project.
    Vol bewondering en ondersteuning gaan we je volgen.
    Goede reis en tot gauw,
    Willem en Mieke
  40. Corine:
    20 oktober 2013
    Lieve Marieke, fantastisch wat je daar in Ethiopië gaat doen. Ik heb enorme bewondering voor je: dat je dit gaan doen, en zeker ook voor de manier waarop je dit aangepakt en voorbereid hebt! Je enthousiasme straal je uit en breng je over op mensen om je heen. Dat zal daar ook zeker gaan gebeuren! Heel veel succes! Geniet ook van je tijd in Ethiopië. Heel veel sterkte voor de achterblijvers, Jos, Bram en Annemieke, die je vast enorm gaan missen. Lieve Marieke, ik ben echt trots op je!
    Lieve groet, Corine
  41. Gea Vije:
    Marieke en Deborah,
    Een heel goede reis morgen en een geweldige tijd daar in Ethiopië. Ik ga jullie verhalen volgen en los jullie in januari af, ietsje noordelijker in Ethiopië.
    Liefs Gea
  42. Wim en Ans:
    Hoi Marieke,
    Een fijne en veilige reis en heel veel succes in Soddo.
    We blijven je volgen.
    Wim en Ans
  43. Jos:
    21 oktober 2013
    Het grote avontuur is begonnen!

Vanmorgen samen met Bram, Annemieke, Aoife en Doy Marieke naar Schiphol gebracht en afscheid genomen. Marieke en Deborah zijn om 12.00u vertrokken en zitten nu op 10 km hoogte en als het goed is landen ze voor een tussenstop in Istanbul om 16.25u. Daarna om 18.50 door richting Addis Abeba waar ze om ongeveer 00.15 aankomen.
    Wij wensen jullie een goede reis!!!
  44. Irna:
    Hoi Marieke,

Je bent nu in Istanbul als ik dit typ en daar gaat jullie reis verder.
    Heel veel succes en ik blijf je volgen.

Lieve groet Irna.
  45. Jos:
    21 oktober 2013
    Een "Walkthrough" The Soddo Christian Hospital (YouTube)
  46. Germienke:
    21 oktober 2013
    Heb om tien voor half een even gezwaaid naar een vliegtuig dat overvloog (Nijverdal). Geen idee of dat jullie vliegtuig was (waarschijnlijk niet), maar je kan het maar gedaan hebben .....
  47. Heleen Abeln:
    Ha Marieke,

Bij aankomst in Soddo, na een lange en waarschijnlijk vermoeiende reis, wens ik je daar met de mensen om je heen een heel mooie tijd, om straks dankbaar op terug te kijken.
    Geniet ervan, 6 weken zijn zo weer voorbij.
    Ik blijf je volgen.
    Lieve groet,

Heleen
  48. Jos:
    21 oktober 2013
    Net een smsje van Marieke gehad: veilig in Istanbul geland.
  49. Janny:
    21 oktober 2013
    Marieke en Deborah, hoop dat jullie een goede reis hebben gehad en wens jullie heel veel plezier met jullie fantastische werk daar en geniet er vooral van.
    Zal je blog volgen,zie er naar uit.
  50. Marianne:
    22 oktober 2013
    Lieve Marieke,
    Vannacht opgebleven tot 12.15 uur....maar kon daarna slecht in slaap komen....in het donker aankomen in een totaal ander land...het moet een cultuurshock zijn....en dan slapen en de volgende dag hobbelen in een bus in een andere wereld......wat een belevenis....en er komen nog veel meer belevenissen....het zal wel een heel mooi boek worden......
    mis je Jos dan niet een beetje....ach, waarschijnlijk niet eens tijd voor...en er bestaat nog zoiets als Skype...als het werkt....
    natuurlijk werkt dat!!!!!
    Heel veel plezier en succes (voor jullie beiden) en veel liefs van je nicht Marianne (en ook natuurlijk van Wim)
  51. Rita Egberink:
    22 oktober 2013
    Hoi Marieke ik heb vanacht slecht geslapen heb aan je liggen denken. Van waar zit je nu ik hoop dat alles goed verlopen is! Ik vind het geweldig wat je gaat doen super trots op je buuf.dus Marieke je hébt er un stalker by maar dat wist je wel hé gr dikke kus Rita en ron Maikel ...