De Ethiopiër en tijd.

9 november 2013 - Soddo, Ethiopië

We hebben vanmiddag getraind met de verloskundigen en verpleegkundigen die nog geen 'beurt' hadden gehad. Zij ( en wij ook) hebben het allemaal heel leuk gevonden om met een echte pop te oefenen. De gynaecoloog en het hoofd verloskamers, Bekalu, zijn erg enthousiast.

We hebben meteen de zuurstof goed aangesloten, want het bleek dat dit helemaal niet goed functioneerde op de beademingsballon die ze gebruiken. Nu is het prima in orde en ze weten allemaal wat ze moeten doen.

Ethiopiërs zijn absoluut niet met tijd bezig en hebben ook niet door dat wij een nieuwe batterij in de klok op de verloskamer hebben gedaan, zodat deze weer op tijd loopt. Ze kijken er niet naar. Maar bij de baby-reanimatie is tijd hartstikke belangrijk! Bijvoorbeeld tijdens de bepaling van de Apgarscore die je 1 minuut en 5 minuten na de bevalling bepaalt. Ook als het kind een slechte start heeft moet je telkens na 30 seconden de hartslag van de baby checken, dit is dus heel lastig voor de verloskundigen en verpleegkundigen in Soddo:-)
Ik dacht: "Het is nu het goede moment om de verpleegstershorloges aan te bieden, dan kunnen ze het gebruiken en kunnen wij hen er nog een beetje op attent maken". Wat een ongelooflijke spontane reactie volgde er!  Ze waren er dolblij mee en het werd meteen opgespeld! Het is een los horloge met 10 verwisselbare omhulsels in verschillende kleurtjes. David, collega verloskundige, vond de roze eigenlijk het mooist, maar werd enorm uitgelachen door zijn vrouwelijke collega's . Hij vond het allemaal maar onzin, wie heeft dat nou weer verzonnen? Daar konden we hem ook geen zinnig antwoord op geven haha. Hij was zo trots dat hij ' s middags een lange witte doktersjas aandeed waarop de roze 'watch'  enorm goed uitkwam! 's Middags heeft hij toch maar een blauwe opgespeld, want er werd giechelend het woordje 'gay' gefluisterd...nou en dat is in Ethiopie 'not done'! Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik hem de roze wel heel leuk vond staan met z'n guitige gebruinde kop erboven, zeg nou zelf...(Zie foto)
Met dank aan collega Karin Kamphuis die de verpleegstershorloges geschonken heeft ! Het is een echt succes, Karin. Super bedankt namens de meiden en jongens hier op de verloskamer !!

De grap is dat Ethiopië een andere tijd heeft dan elders. De dag begint om 6 uur ' s morgens. De Ethiopische tijd loopt dus 6 uur achter op die van ons. De dag wordt verdeeld in 2 keer 12 uur. Om 7 uur onze tijd is 1uur in de ochtend op de Ethiopische klok, dus al hun  verpleegstershorloges lopen 6 uur achter vergeleken met onze horloges. De consequentie is vaak lastig en geeft verwarring. Als je een afspraak maakt om 3 uur, komen de Ethiopiërs om 9 uur...snappen jullie het nog? Je moet dus altijd vragen : " Is het lokale of Europese tijd?"

Wat is het toch leuk dat jullie zo enthousiast reageren op het blog. Al 2 heaters gescoord en nieuwe recepten om de sleur van wortelen en saai witbrood te doorbreken: we gaan de recepten lekker uitproberen! Bedankt Mieke en Inge!

1. Germienke:
    9 november 2013
    Hoe groot is die koffer van jou? Er komen elke keer weer nieuwe verrassinen uit...
  2. Annet:
    9 november 2013
    Goede timing Marieke om de horloges te geven!
    Wel lastig die wisselende tijden. Heb een poosje niet gekeken maar wat een belevenissen maak je mee. Wat kom je ' rijk' terug!
    Verder las ik het e.e.a over de boerentroeftaart ; ))
    Ja, ook ik heb daar weer zin in.
    Ik beloof je een lekkere tompouce van Aloys hmmmm
    Liefs, @